De grote boze wolf van Audi, de Q7, is uiteindelijk en officieel voorgesteld via het gebruikelijke perscommuniqué. Volgens de constructeur slaagt deze SUV erin om dynamiek en veelzijdigheid, spitstechnologie en luxe met de klasse van prestigieuze wagens samen te brengen onder één dak. Kortom, Audi pakt de high-end markt aan, afgaand op hun statuut is dit normaal te noemen.
Look
De Audi identiteit is gemakkelijk te herkennen aan het nu bekende doorlopende single-frame rooster vooraan. De Q7 geniet ook van een krachtig achtersteven en fel aflopende D stijlen. De schouder- en heuplijn zijn eveneens representatief net zoals de andere modellen van het merk. Wat de kleuren betreft kan gekozen worden voor twee contrastkleuren uit een palet van 11 kleuren.
Groot
De Q7 is met een lengte van 5086 mm, 1983 mm breed en 1737 mm hoog een grote wagen. De wielbasis van 3002 mm laat drie rijen zitjes toe. Deze Audi SUV kan zo tot zeven personen aan. Ook is hij bijzonder modulair en zijn er 28 verschillende configuraties mogelijk. Door het neerklappen van de twee achterste zitrijen ontstaat een laadruimte van 2035 liter. Wanneer hij is uitgerust als vijfzitter wordt ruimte gemaakt voor een 775 dm³ grote koffer!
Benzine of Diesel
Bij de introductie van de Q7 zullen twee motoren beschikbaar zijn; een V8 benzine en een V6 dieselmotor. De direct ingespoten 4.2L V8 motor ontwikkelt 350 pk (257 kW). Voor de dieseluitvoering neemt een V6 3.0 TDI met Common Rail en piëzo-injectoren van 211 pk (155 kW) voor België, 233 pk (171 kW) voor de andere markten, plaats onder de motorkap. Deze krachtbron wekt een koppel van 500 Nm op. Beide uitvoeringen worden bijgestaan door een Tiptronic koppeling met zes versnellingen. De Q7 heeft uiteraard de Quattro vierwielaandrijving met middendifferentieel meegekregen. Ditzelfde differentieel vinden we terug op de laatste generatie van de RS4. De koppelverdeling voor/achter is onder normale omstandigheden op basis van 40:60 verdeeld.
Aluminium
Het onderstel van deze SUV bestaat uit verscheidene aluminium onderdelen. Zowel vooraan als achteraan vinden we een onafhankelijke wielophanging met dubbele, dwars geplaatste draagarmen terug. Om de plaats ingenomen door de veer en schokdemper combinatie te beperken, werden deze schuin geplaatst. De in optie verkrijgbare luchtvering “adaptive air” met elektronisch geregeld dempersysteem laat onder meer toe om de bodemvrijheid en stabiliteit te verbeteren. De normale bodemvrijheid komt op 180 mm, deze kan aangepast worden tot 205 mm voor off-road, of tot 240 mm in lift mode. Ook kan de achterzijde verlaagd worden om het in- en uitladen te vergemakkelijken. Tot slot geven we ook nog mee dat de Q7 is uitgerust met 18 duims lichtmetalen velgen met 235/60 (V6) of 255/55 (V8) banden.
High tech
De Q7 wordt standaard uitgerust met de multimedia interface MMI, maar kan worden aangevuld met de nieuwe Audi Side Assist. Deze helpt de bestuurder, met behulp van een radar, bij het veranderen van rijvak. Ook vinden we standaard de camera met optische en akoestische waarschuwing bij het achteruitrijden terug. De ESP is nu uitgerust met een afdalingsassistent en een speciale off-road functie. De Q7 beschikt eveneens over een stabilisator voor de aanhangwagen…zoals gezegd, hebben we het hier over een high-end SUV!
Bron : Audi
Ontdek meer inzichten
Audi