De nieuwe R8 verscheen in 2015 op de markt, de dakloze Spyder volgde een jaar later. De cabrioletversie kreeg aanvankelijk alleen de “gewone” V10 van 540 pk centraal achterin, maar de Plus-versie kon uiteraard niet uitblijven.
Laatste der Mohikanen
De motor wordt natuurlijk integraal overgeheveld uit de coupé. Dat betekent dat je dus nog steeds recht hebt op een atmosferische V10, die in de Plus-variant 610 pk en 560 Nm produceert. Een turbo? Daar doet de R8 niet aan mee. De prestaties zijn op een haar na dezelfde als die van de gesloten versie: 0-100 km/u in 3,3 seconden en een topsnelheid van 328 km/u.
Quattro standaard
Al dat vermogen wordt via een S-Tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling naar de vier wielen gestuurd. Naar goede Audi-gewoonte is deze topatleet dus standaard voorzien van Quattro-vierwielaandrijving.
Koolstofvezel
Herkennen doe je deze V10 Plus aan de koolstofvezel accenten, waaronder de voorspoiler. De Plus-versie bespaart natuurlijk op heel wat plaatsen gewicht: met de lichtere kuipzetels, de koolstofkeramische remmen en de lichtere velgen. De karakteristieke “sideblades”, de vaste achterspoiler en de afdekking van de stoffen kap zijn dan weer gemaakt uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt. Het dak openen en sluiten duurt trouwens twintig seconden.