Nadat hij de oren van bestuurders én toeschouwers heeft verwend met het geluid van zijn V10, bekeert de Audi R8 Spyder zich nu tot de V8. Die motor neemt hij over van de coupé en maakt hem meer 'toegankelijk'. Een leuk idee, zeker nu het helemaal zomert.
Diep gerommel of holle kreten
Van een supercar, en zeker een cabrio, geniet je evenveel met de buik als met de trommelvliezen. Dankzij het wegklapbare dak komt het motorgeluid beter tot zijn recht. Het wordt weerkaatst door de omgeving en verwent de passagiers. Laat die stereo dus maar voor wat hij is... In vergelijking met het furieuze geluid van de V10 (het lijkt wel een F1-motor), verkiezen we toch het rauwe geluid van de V8. Een kwestie van muzikale smaak.
Kenmerken
De 4.2 V8 wordt onveranderd overgenomen uit de coupé en levert 430 pk, zo'n honderd pk minder dan de V10. Zijn compacte afmetingen en lagere gewicht zouden het weggedrag positief moeten beïnvloeden. Koppel is er meer dan voldoende, met 430 Nm tussen 4.500 en 6.000 toeren per minuut. 90 procent daarvan staat al ter beschikking tussen 3.500 en 7.500 toeren.
De prestaties blijven op zeer hoog niveau: 4,8 seconden voor de spurt naar 100 km/u. Helaas, driewerf helaas, mist hij de grens van 300 km/u op het nippertje: 299 km/u. Duitse precisie zullen we maar zeggen. Er zijn twee versnellingsbakken voorzien: een manuele en een gerobotiseerde (R Tronic), telkens met zes versnellingen. Die laatste heeft trouwens geen dubbele koppeling, maar een droge koppeling zoals in de Lamborghini Gallardo, weliswaar iets zachter afgesteld.