Na de wereldpremière op het salon van Geneve heeft de Audi R8 V10 zijn opwachting gemaakt in België… en hij was meteen vergezeld van zijn competitiebroertje: de GT3 !
 

Audi R8 V10
 

De V10 komt uit de Lamborghini Gallardo en uit 5200 cc weten de technici bij 8000 toeren 525 pk te puren terwijl het koppel bij 6500 omw 530 Nm haalt. Het verlies van goed 40 pk tegenover de Italiaanse supercar wordt door de minder lyrische uitlaat en een veranderde inlaat veroorzaakt. En uiteraard mocht er toch niet te veel concurrentie zijn voor de nabije familie. De V10 behoudt wel zijn fantastische motorgeluid dat van een diepe grom tot een scherpe gil evolueert. Wat prestaties betreft kom je bij deze R8 niets tekort: de kaap van 100 km/u wordt na 3,9 seconden gerond en de topsnelheid bedraagt 316 km/u !
Voor de puristen die niet van een elektronisch bediend koppelingspedaal houden en het betere tip-hielwerk liever zelf beoefenen kan de R8 van een manuele 6-bak voorzien worden. Maar voor bliksemsnelle schakelmanoeuvres en liefhebbers van lepels aan het stuur wordt de R Tronic uit de Gallardo gemonteerd.

Audi R8 GT

Na 21 jaar onze Belgische circuits te hebben afgeschuimd bleef de Belgian VW Club afwezig tijdens het seizoen 2008. Maar blijkbaar was dit om gesterkt terug te komen in 2009 ! Na heel wat onderhandelingen mocht de President van de Belgian VW Club J.G. Mal-Voy fier aankondigen dat een Audi R8 GT3 in het Belgian GT zou ingezet worden. Het fabrieksondersteunde Phoenix Racing bekommert zich om de preparatie en het onderhoud van de wagen. Hoewel het team duidelijk voor de overwinning gaat, zal het toch quasi onmogelijk zijn om de titel te halen nadat besloten werd om de 24 Uren van Zolder links te laten liggen. Wat de piloten betreft zijn er geen verrassingen. J.G. Mal-Voy behoudt immers het vertrouwen in Tim Verbergt en Jean-Francois Hemroulle.

Tegenover het seriemodel verliest de wagen zijn integrale aandrijving en worden er ongeveer 500 pk enkel naar de achterwielen overgebracht.