Een Supercar staat gelijk met prestaties, maar ook, en vooral, rijplezier ! Het plezier van een ronkende motor en hemelse melodiën aan stratosferische toerentallen ! Allemaal zaken waar een dieselmotor alleen maar kan van dromen... En toch is die redenering misschien een beetje te voorbarig !
Zo’n redenering vergeet rekening te houden met het feit dat in traditionele berlines een dieselmotor, met zijn overschot aan koppel, voor meer rijgenot zorgt dan een benzinemotor. Die benzinemotoren hebben het trouwens veel moeilijker bij lagere toerentallen. Verder vergeet die stelling dat Audi al twee keer gewonnen heeft in Le Mans met een dieselmotor. Dus is hun aanpak hier niet zo onlogisch als hij blijkt...
Laten we even de indrukwekkende karakteristieken van deze motor op een rijtje zetten: een V12, 6 liter cilinderinhoud, 2 turbocompressoren, 500 pk en 1.000 Nm koppel vanaf 1.750 tr/min ! Dit alles wordt gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, we beklagen die koppeling! Ondanks de enkele extra kilos overtreffen de prestaties die van de benzine versie: de 0 tot 100 km/u gebeurt in 4,2 seconden en de topsnelheid ligt om en bij de 300 km/u! Audi laat ook weten dat de klank van hun dieselmotor ook de nodige aandacht heeft gekregen.
De dieselversie en zijn overvloed aan vermogen is niet alleen onder de motorkap terug te vinden! De luchtinlaten zijn duidelijk groter, hij heeft specifieke velgen en een vaste spoiler achteraan... Verder is hij uitgerust met de Magnetic Ride en een Quattro transmissie met 60% van het vermogen dat wordt overgezet op de achterwielen.
In de cockpit vinden een stuur met geïntegreerde startknop terug en een selectieknop voor de standaard instellingen: Dynamic, Sport of Race. Bij die laatste instellingen komt er een chronometer tevoorschijn en is de dashboard verlichting eerder rood dan wit...