Op het autosalon van Detroit werd dit concept van een kleine terreinwagen voorgesteld. Om de gemoederen van de anti-SUV’ers meteen te bedaren geven we dat Land Rover, de 4x4 specialist, hier een hybride model voorstelt. Als motoren wordt de 2 liter turbodiesel gebruikt, evenals enkele elektrische motoren.

Het ERAD (Integrated Rear Axle Drive) systeem laat onder andere toe om alleen gebruik te maken van de elektrische motoren tot 32 km/u en dat brengt geen hinder met zich mee voor het off-road werk, in tegendeel zelf. De Terrain Response knop, dat toelaat om het voertuig aan te passen aan de omstandigheden, maakt uiteraard deel uit van de uitrusting. Ook zijn er verschillende instellingen mogelijk, de “Eco” instelling beperkt hetverbruik, “Sport” wordt gebruikt voor een sportievere rijstijl en “General” voor op de baan of het lichtere all-road werk, verder is er nog een “Sand” en “Mud” instelling beschikbaar.

De LRX is 149 mm korter en 205 mm lager dan de Freelander en toont aan hoe de toekomstige Baby Land Rover er zal uitzien. Vanaf 2011 zou hij bij de Land Rover dealer moeten staan!