Een salon zonder concept-cars is als een strand zonder zand. Die concept-cars, met in de meeste gevallen een excentriek design, zijn het resultaat van enkele ingenieurs die hun verbeelding laten gaan en laten zien hoe de auto er in de toekomst zal uitzien. Buiten het design krijgen we ideeën te zien die ooit wel eens deel zullen uitmaken van de standaarduitrusting. Voor die wagens zijn er geen beperkingen zoals homologaties, prijs en productie, de ingenieurs zijn dus zo vrij als een vogel…

 

Citroën C-Cactus : milieuvriendelijke plant

Met de C-Cactus heeft Citroën een concept van een kleine berline ontwikkeld (4,2 meter lang en 1,8 meter breed), uitgerust met een hybride HDi aan de prijs van een C4 instapmodel.

De C-Cactus is in grote mate gebouwd met gerecycleerde en recycleerbare materialen. Met de hybride HDi is Citroën er in geslaagd om een dieselmotor van 70 pk, en roetfilter, te combineren met een elektrische motor dat voor 30 extra pk zorgt. Het resultaat is een gemiddeld verbruik van 3,4 liter en een CO2 uitstoot van 78 gram per kilometer. Citroën laat weten dat indien de C-Cactus op de markt zou komen hij niet duurder zal kosten dan een berline uit de middenklasse. De productiekost wordt binnen de perken gehouden dank zij het gebruik van nieuwe materialen en een rationalisering dat toelaat om minder onderdelen te gebruiken. Het interieur van de C-Cactus gebruikt amper 200 onderdelen, dat is zowat de helft minder dan een traditionele berline met dezelfde afmetingen.

Net zoals het al het geval was met de 2PK gaat het ook hier ook om een terugkeer naar het essentiële en economische aspect van de auto…en ook hier zijn comfort en leefbaarheid de leidraad.

 

Honda Small Hybrid Sports Concept

De designers van de Honda vestiging in Duitsland geven met hun Small Hybrid Sports Concept weer wat hun interpretatie is van een milieuvriendelijke auto uit Japan.

Dit compact en voorwielaangedreven concept, met de viercilinder benzinemotor van de Civic IMA, moet voor het puur rijplezier van een sportwagen zorgen, maar dan wel zonder de schadelijke CO2 uitstoot. Het design is puur en eenvoudig en heeft een uitgekiende aerodynamica. Hij is 4 meter lang, 1,76 meter breed en is uitgerust met 20 duim velgen en banden met beperkte weerstand.

 

Mitsubishi Concept Cx : toekomstige Mini SUV

Dit concept zou in het Mitsubishi gamma plaats moeten nemen net onder de Outlander, en moet de toekomstige Mini, maar dynamische SUV van het merk worden. We herkennen duidelijk de nieuwe Mitsubishi karakteristieken en zijn agressieve lijn geeft aan dat het hier om een sportief model zal gaan!

Onder de motorkap zit een gloednieuwe 1.8 dieselmotor dat nu al voldoet aan de Euro 5 normen.

 

Seat Tribu : het zit in ‘t detail

De Altea Freetrack kunnen we niet echt als een SUV beschouwen, hij behoort eerder toe aan de all-road klasse dan die van de off-road’s. De Tribu begeeft zich op een marktsegment waar het Spaanse Seat nooit eerder heeft deel van uitgemaakt. Met dit prototype wil Seat vooral laten zien hoe de toekomstige look van hun auto’s er zal uitzien. Het wordt een hoekig design met strakke en agressieve lijnen. De wielkasten zijn rechthoekig en leggen de nadruk op de hoge bodemvrijheid van de auto. De achterkant is dat van een typisch concept met spectaculaire achterlichten. Het beste aan dit verhaal is dat dit mooi concept ook een beetje Belgisch is, want het design werd op papier gezet door onze landgenoot Luc Donkerwolke.

De toekomst behoort toe aan wie vindingrijk en milieuvriendelijk tegelijk zal kunnen zijn. Dit concept kan gebruikt worden met drie verschillende instellingen (Urban, Sport en Freerun) en laat de bestuurder toe om zijn stijl aan te passen aan de omstandigheden. De verschillende instellingen beïnvloeden de motor, aandrijving en informatie dat weergegeven wordt op de multimedia interface.