Audi heeft in Detroit een technologische berline uitgestald. We moeten hier niet een nieuw model in zien, wel een soort testbed voor allerlei ideeën en systemen, die we binnenkort op de productiemodellen zouden moeten terugvinden.
Overlangs
De Audi Roadjet is de eerste auto dat met een in de lengte geplaatste motor aangeboden wordt, samen met een versnellingsbak met 7 versnellingen dat sterk bij de DSG aanleunt. De nieuwe technologie dat Audi hier gebruikt maakt volgens hen gebruik van de voordelen van een automatische en een handgeschakelde versnellingsbak.
Beter rendement
Vernieuwende oplossingen zorgen voor een levendige, lineaire en doeltreffende 3.2 FSI motor met 300 pk. Dit gebeurt ondermeer door het gebruik van het Audi “valve lift” systeem, de motor levert zijn maximaal vermogen bij 7000 tr/min en heeft een koppel van 330 Nm bij 4500 tr/min.
Design ideeën
Het idee achter deze nieuwe vierdeurs berline is “een nieuwe interpretatie van het originele Audi design”. De Roadjet beschikt over grote glazen oppervlaktes om binnenin meer licht en ruimte te verkrijgen. Zijn dynamische lijn en verlaagde schouderlijn creëren een lager silhouet, dat de indruk geeft dat hij aan de baan kleeft. De bredere wielkasten achteraan, de trapeze vorm van het kofferdeksel en de diffusoren onder de schokdemper onderlijnen het sportieve karakter van de Audi Roadjet.
Hoger
Dit concept heeft een lengte en breedte, dat overeenstemt met het B segment. Wat de hoogte betreft is dat anders met 1.55 m hoogte, ook de wielbasis, met 2.85 m, past niet echt in dit segment. Deze keuze heeft als gevolg dat meer plaats ontstaat op schouder en hoofdhoogte voor de 4 individuele zitplaatsen.
Dynamisch chassis
Nog steeds in het opzicht van een technologisch uitstalraam, is deze Audi uitgerust met een dynamisch chassis. Regelbare schokdempers en een nieuwe stuurbekrachtiging (Audi Dynamic Steering) worden hier voor het eerst gebruikt. De Audi “drive select” past de karakteristieken van de auto aan met een druk op een knop. Er bestaan 3 verschillende selecties (comfort, dynamisch en sportief) dat de stuurbekrachtiging, versnellingsbak en karakteristieken van de motor aanpassen.
Mijn auto praat
Audi komt met de Roadjet voor het eerst opzetten met een “Car to Car” communicatie systeem dat vooral de veiligheid moet verbeteren, maar ook het comfort en een economisch gebruik. Dit systeem is gebaseerd op een universeel communicatie systeem en het uitwisselen van gegevens tussen andere auto’s aan de hand van een draadloos netwerk of WLAN. Dit systeem blijkt voor veel nieuwe mogelijkheden te zorgen. Zo zou het mogelijk moeten worden om continu op de hoogte gehouden te worden van het verkeer. Het zou ook toelaten om ongemakken te voorkomen zoals files en ongevallen. Het koppelen aan stationaire netwerken zou ook toelaten om bijvoorbeeld een vrije parkeerplaats te vinden, en die misschien wel meteen vanuit de auto te reserveren.
Bron : Audi
Ontdek meer inzichten
Audi