De Kia Rio is niet groter dan 4 m. Ze bevindt zich dus tussen de kleine Picanto en de Cerato. Door dit model toe te kennen aan hun catalogus, biedt de Koreaanse constructeur een duidelijk gamma. Buiten op de marketing-kant, werd dit Rio product volledig herbedacht. Met genoegen. Woelig in Diesel Al komt deze wagen uit een rustig land, is de Kia Rio 1.5 CRDi toch nerveus. De Diesel motor van 1493 cm³ ontwikkelt 110 pk aan 4000 rpm en 235 Nm aan 2000 rpm. En dit geeft nogal punch. De oefening van 0 tot 100 km/u werd geslaagd in 11,5 sec. De topsnelheid bereikt de 176 km/u. In gemengd verbruik, stelt de Rio 1.56 CRDi zich tevreden met 4,7 liters per 100 km. De Rio aanvaardt het spelen, maar binnen de grenzen. Ze werd niet gemaakt voor strakke banen, te wijten aan het servostuur, de zetels en de versnellingsbak. Voorspelbaar Men zou onbewust moeten zijn om niet te voelen dat de Kia onze agressieve rijstijl niet waardeert. De wielen slippen zodra men te hard op de gaspedaal trapt en de optimistische houdingen in bochten zijn onmiddellijk bestraft door het onderstuur. Een verzekerende houding voor een goede huisvader omdat het gemakkelijk is om de wagen onder controle te houden door de pedaal vrij te laten. Daarentegen is het servostuur teveel ondersteund en men heeft moeite om de exacte positie te vinden van de voorwielen. Ook de 5-versnellingsbak is haperend en onnauwkeurig. Men moet dus een normale en rustige rijhouding aannemen, al geeft de Rio nu en dan een kleine adrenalinepiek bij forse versnelling. Kalmer in benzine De 1.4 benzine-versie werd uitgerust met een 1399 cm³ van 97 pk en 125,4 Nm. Deze motorblok past beter aan de voorwielaandrijving. Geen doorslagen meer bij het aanzetten. De motor heeft dus minder de neiging om het rubber van de voorwielen te martelen. Wat de Rio niet belet om het 100 tempo te bereiken in 12,3 sec en om aan 177 km/u te rijden. De motor is zwijgzaam, uitgezonderd indien men enkele bijkomende pk’s wilt gaan zoeken bij een oversteekpoging. Het gemengd verbruik is behoorlijk : 6,2 liters. Aangenaam De benzine versie bezit een beter koetswerk comfort. De ingenieurs hebben alles vernieuwd in vergelijking met het ouder model. Men komt tot een meer evenwichtig en overtuigend architectuur. De vering is niet te soepel en de geluidsdemping werd goed bewerkt... een goede huisvader, zoals reeds geschreven. Kleine grote De bewoonbaarheid is een grote troef aan deze compacte wagen. Onder andere achteraan, men zou denken dat men in een grote wagen zit. Volwassenen zijn er dus welkom. De achterbank kan 60/40 neergeklapt worden om een nuttig volume van 270 tot 1145 liters te bereiken. Niet voor lange afstanden Jammer genoeg werden de zetels afgeroffeld. Ze werden slecht getekend en de rug en het achterwerk zullen het vlug opgeven. Dus zeker geen pauze brossen na 2 uur rijden. En zeker bij slechte banen, want de hardheid van de veringen helpen er ook niet bij. Jammer, want de kleine familiale Kia Rio verdient om uit de dagelijkse baantjes te komen. Men zal dus een ander vervoermiddel moeten zoeken voor lange afstanden. Tenzij u jong en zwierig bent, of in een uitstekende conditie... Noodzakelijk Aangezien de prijs, bezit de Rio een uitstekende prijs-kwaliteit. Aangename wagen, met behoorlijke afwerking, ze geeft toch rijplezier. Op voorwaarde dat u zich went aan de enkele Aziatische knellen. Het standaard uitrustingsniveau bevat reeds het regelbare stuur, de 2-delige neerklapbare achterbank, het ABS met remverdeling, het servostuur en de airbags vooraan. Daarentegen stelt Kia nog steeds geen ingebouwde autoradio. Wat de keuze laat voor enkele andere installateurs, al heeft het merk toch gedacht aan een pré-radioinstallatie met antenne. © Olivier Duquesne