20191121104342audirsq8.jpg

Smaken verschillen: om liefhebbers van de SUV-coupé te verleiden onthult Audi tegelijk zijn elektrische e-tron in Sportback-versie en deze nieuwe gespierde RS-versie van de Q8.

20191121104236audirsq8.jpg

Verhoogde RS6

De SQ8 is dus niet lang de topversie van de grote SUV-coupé geweest binnen het Audi-gamma. Klanten die maar weinig voelen voor de argumenten van de 4.0-V8 TFSI met 435 pk/900 Nm van die laatste kunnen voortaan kiezen voor de 4.0-V8 TFSI van 600 pk (800 Nm) van de RS Q8. Dat motorblok leent hij bij de jongste RS6.

20191121104234audirsq8.jpg

Racemonster

Voor een ‘olifant’ als deze zijn de prestaties bijzonder indrukwekkend: de RS Q8 kan de grens van de 100 en de 200 km/u verbrijzelen in respectievelijk 3,8 en 13,7 seconden. De topsnelheid met het optionele Dynamic Pack ligt op 305 km/u.

20191121104235audirsq8.jpg
20191121104429audirsq8.jpg

Vier maal vier

Deze variant gebruikt standaard luchtveren, vier gestuurde wielen en, uiteraard, vierwielaandrijving. Als optie is in de achteras een differentieel met vectoriële koppelverdeling verkrijgbaar, net zoals actieve antirolstangen om hem te helpen om overeind te blijven bij een sportieve rijstijl.

20191121104430audirsq8.jpg

De basisprijs van het monster ligt in België op 130.970 euro.

20191121104341audirsq8.jpg