De nieuwe Audi RS4 Avant verwachtten we al een tijdje. We vreesden zelfs dat het project geschrapt was door de economische crisis en de steeds strengere milieuverplichtingen. Maar neen, hij is er nu toch en beleeft zijn grote comeback op het salon van Genève. Op het programma: extra sportiviteit en een dikke V8.
Drukvoeding
In een tijd waarin steeds meer sprake is van kleine turbomotoren in plaats van grote atmosferische krachtbronnen, gebruikt de RS4 nog altijd een grote V8 die vrij ademt. De 450 paarden komen hoog in de toeren vrij, bij 8.250 tr/min. Aan koppel is er evenmin een gebrek: 430 Nm, beschikbaar tussen 4.000 en 6.000 tr/min. De prestaties zijn navenant: 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden en 250 km/u topsnelheid. Of 280 km/u als je het vriendelijk vraagt aan Audi. Liefhebbers van de tip-hieltechniek moeten we wel teleurstellen want de S-Tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is standaard.
Audi kondigt een gemiddeld verbruik aan van 11 l/100 km.
Veilig en doeltreffend
De RS4 is altijd al de “wijze en gedisciplineerde” rivaal van de BMW M3 geweest. Zoals het hoort op een snelle Audi wordt deze schoonheid op de vier wielen aangedreven. Met de rechtervoet enkele tekeningen maken op het wegdek wordt dus moeilijk. Om het weggedrag toch wat kleur te geven, wordt de kracht standaard in het voordeel van de achterwielen verdeeld (60 procent). Het centrale differentieel maakt het mogelijk om tot 70 procent van het koppel naar de vooras te sturen of maximaal 85 procent naar de achteras.
Voor de eeuwig ontevreden klanten voorziet Audi ook een sportdifferentieel dat het koppel ook tussen de achterwielen verdeelt.
Sportieve uitstraling
Deze Audi heeft geen gebrek aan allures maar werd gelukkig niet zo opgeblazen à la Mad Max. Stel de RS4 Avant even voor in het zwart en je kunt hem zelfs discreet noemen. En dat is tegenwoordig eerder een voordeel. De 19-duimsvelgen, de aangepaste bumpers, de expliciete zijschorten en de uitlaten geven je een duidelijke hint.