Net als BMW lijkt Audi wel van Russische matroesjkapoppetjes te houden. Op basis van zijn A4 ontwikkelde de Duitse constructeur een klassieke berline, een break, een cabriolet, een coupé en deze vierdeurscoupé. Al die versies zijn ook verkrijgbaar als S-versie en de A5 Coupé is er zelfs als hete RS. Wij zochten tussen die talloze opties de S5 Sportback, de sportieve vierdeurscoupé.
Even overlopen
In detail hoeven we niet meer te gaan: de A5 Sportback en de S5 zijn geen vreemden meer. Combineer de twee en je krijgt dit model. Toch nog even de grote lijnen: 4,75 meter lang, frameloze ruiten, specifieke voorzijde en gespierde lijnen. De huisstijl is nog steeds aanwezig, maar aan de reacties van voorbijgangers te merken, valt het design wel in de smaak.
Onder de motorkap neemt deze S5 Sportback de motor over van de S5 Coupé en Cabriolet: een drie liter grote V6 turbobenzine. Die produceert 354 pk bij 5.400 tpm en 500 Nm vanaf 1.370 tpm. Voor de overbrenging speelt Audi op zeker: een ZF-achttrapsautomaat en Quattro-vierwielaandrijving die tot 60% naar de achterwielen stuurt. Optioneel kan dat nog worden aangevuld met een sportdifferentieel achteraan dat het koppel tussen de achterwielen verdeelt en een specifieke ophanging.
Audi-afwerking
In het interieur geen verrassingen: de afwerking staat op topniveau en maakt gebruik van kwalitatieve materialen, het specifieke digitale instrumentenpaneel (met een centrale toerenteller voor de S-versies) voegt een vleugje moderniteit toe en de lederen zetels hebben een verzorgd design. De auto is relatief ruim, maar kan natuurlijk niet tippen aan de ruimte in de A4 Avant. In de koffer is er plaats voor 480 liter met de achterbank rechtop, identiek hetzelfde als in de BMW 440i Gran Coupé, zijn grote concurrent. Met de achterbank neergeklapt biedt die laatste wel meer ruimte: 1.300 liter, tegenover minder dan 1.000 liter.
Comfort bewaard
De sportiviteit van het model merk je meteen door de subtiel ronkende uitlaat en een V6 die zich genoeg laat horen in het interieur. Voor de rest rijdt deze S5 Sportback even makkelijk en aangenaam als eender welke andere A5 Sportback: de automaat werkt zacht en intelligent, het comfort blijft aanwezig en de zetels steunen goed en martelen de rug niet op slecht wegdek. Alle rijparameters (stuur, differentieel, gas- en versnellingsbakrespons, motorklank, demping,…) kan je natuurlijk instellen met verschillende rijmodi, of afzonderlijk in de “Individual”-modus.
Actie!
De S5 Sportback gedraagt zich trouwens uiterst homogeen: de V6 klimt kristalhelder en scherp in de toeren. Hij reageert al meteen onderin de toeren en duwt stevig door tot de rode zone. De automaat volgt het tempo zonder brutaal te reageren. Alleen bij het remmen schakelt hij minder levendig terug, maar dan is er natuurlijk de manuele schakeloptie.
Dankzij de Quattro-vierwielaandrijving zijn veiligheid en efficiëntie verzekerd. De specifieke afstelling van dit model verdeelt het koppel anders, waardoor deze S5 levendiger en dynamischer reageert. Er blijft nog steeds een zweem van onderstuur hangen, maar dat kan je makkelijk tegengaan door levendig in te sturen. Licht je voet van het gas in de bocht en de achteras wordt wakker. Je krijgt ook alles makkelijk weer in de juiste richting.
De prijs van dit alles?
Audi zet de S5 Sportback in de catalogus vanaf € 63.500. Voeg daar nog minstens € 10.000 aan toe voor de uitstekende Bang & Olufsen-stereo, enkele veiligheids- en comfortopties. De auto is weliswaar geweldig, maar de prijs blijft toch slikken. Zeker als je weet dat de BMW 440i xDrive Gran Coupé € 58.000 kost zonder opties.
Aan de pomp stelt de Audi-V6 zich tevreden met een kleine 10 l/100 km als je tegen legale snelheden over de snelweg rijdt. Een al bij al keurig resultaat, dat wel snel oploopt als je rechtervoet te enthousiast wordt.
Besluit
De S5 Sportback is geweldig homogeen: zijn scherpe lijnen worden perfect aangevuld door de extra paarden onder de motorkap, maar het comfort blijft bewaard en hij beschikt echt over dynamische kwaliteiten. Beter nog: de V6 klinkt geweldig helemaal bovenin de toeren. Voeg daar nog de typische Audi-afwerking en –uitrusting aan toe, en je begrijpt het. Iets meer temperament had misschien gemogen, maar dat past dan weer minder bij de GT-filosofie van deze auto. Wat we dan weer minder begrijpen, is het duizelingwekkende prijskaartje.