Audi komt in Japan overeen met prestige, daarom werd in Tokyo het hoogtepunt van het A8 gamma voorgesteld met de S8. Een luxueuze en atletische berline. We hebben hier met een felle motor to maken, een V10 van 450 pk. Dit alles met de quattro vierwielaandrijving en een pneumatische vering.
V10 FSI
Uiteraard onderscheid een dergelijke auto zich met wat er onder de motorkap zit. Audi heeft voor de V10 FSI gekozen, een combinatie van de V10 die we ook in de Lamborghini Gallardo terugvinden, en de directe inspuiting afkomstig van de Audi R8. Compact en licht, toch heeft hij heel wat in petto. De cilinderinhoud bedraagt 5204 cm³. Al heeft deze 40 klepper enkele centiliters en pk’s verloren tussen de Gallardo en de S8, blijft dit een uiterst sportief motorblok.
Jet
De V10 geeft een pittig karakter aan de A8. Inderdaad, de 0 tot 100 km/u wordt verslagen in 5,1 s en de topsnelheid zal uiteraard elektronisch begrensd worden tot 250 km/u in het kader van het “Gentlemen Agreement”. 13,9 liter loodvrije benzine wordt aangegeven als het gemiddelde verbruik. Audi dringt aan op de gebruikte technologie om dit verbruik in bedwang te houden, maar ook het gebruik van het aluminium Spaceframe. De S8 weegt 1940 kg, dit komt overeen met een belasting van 4,31 kg per beschikbare pk. Deze Audi beschikt wel degelijk over 450 pk bij 7000 tr/min. Het koppel hoeft zich ook niet te schamen: 540 Nm bij 3500 tr/min met 90% beschikbaar vanaf 2300 tr/min.
Quattro inside
Audi kon het niet laten om de S8 uit te rusten met de Quattro transmissie, dat is de traditie. Tegelijk kunnen we hun dat ook niet kwalijk nemen. Vooral omdat het hier om de meest recente ontwikkeling van dit concept gaat. De normale distributie bedraagt 40% vooraan en 60% achteraan. De achterwielaandrijving wordt dus ietwat geprivilegieerd. Heet puur mechanische differentieel reageert op de wegligging en kan deze verdeling aanpassen tot 85% van het vermogen op de achterwielen en 65% op de voorwielen. Wanneer een van de wielen gaat slippen kan de bestuurder rekenen op het EDS antislip systeem. De motor van de S8 wordt bijgestaan door een Tiptronic versnellingsbak dat, ten opzichte van de A8, werd aangepast om het optrekken in zesde te verbeteren. Het elektronische beheer van deze versnellingsbak werd ook aangepast om het veranderen van versnelling wat kracht bij te zetten.
Kilometervreter
Wat de ophanging betreft komt die min of meer overeen met die van de A8. Al zijn de draagarmen van de S8 uit aluminium vervaardigd. De S8 krijgt wel standaard de pneumatische sportvering mee dat voor het kleine broertje enkel in optie verkrijgbaar is. De ingenieurs hebben de vering weliswaar wat aangepast om een nog vastere vering aan te bieden. Deze vering past zich aan en werkt in vier verschillende modes: Automatic, Comfort, Dynamic en Lift. De S8 berust ook op 20 duims velgen van het S-Design. De gebruikte banden zijn 265/35. De remschijven hebben een diameter van 385 mm vooraan en 335 mm achteraan. De remklemmen zijn zwart geschilderd een afgewerkt met een titaan plaatje voor de voorste. Wat de remmen betreft, kan de sportieveling kiezen voor de keramiek optie met remschijven uit composiet materialen van hard silicium met carbonvezels. Deze optie wordt geleverd met antraciet remklemmen met de vermelding “Audi Ceramic”.
High-end
De uitrusting komt uiteraard overeen met zijn positionering. De voorkant wordt getypeerd door het gebruikte aluminium naast het radiatorrooster. Ook de flanken vallen op door het gebruik van aluminium. Wat de achterkant betreft valt die vooral op door de in het kofferdeksel verwerkte spoiler, en 4 elliptisch-vormige uitlaten. Het interieur bestaat uit tweekleurige zetels en we vinden er leer, aluminium en carbon in terug. Standaard krijgt de S8 zowat alle comfort en veiligheidsopties mee zoals, parkeerhulp, dubbele beglazing, verwarmde zetels vooraan, een high-end geluidsinstallatie, overal airbags, actieve hoofdsteunen,… . Tot slot, de koplampen zijn uitgerust met een bocht verlichting en LED daglicht. Bij de dealer halfweg 2006.
Bron : Audi
Ontdek meer inzichten
Audi