Afgelopen weekend domineerde Audi de 24 uren van Le Mans en het merk met de vier ringen maakte van die gelegenheid gebruik om een nieuw sportief model te presenteren: de SQ5 TDI. Voor de eerste keer in de geschiedenis van de constructeur gromt een dieselmotor onder de kap van een S-model.

Tijden veranderen

De ‘verdieseling’ van de S-badge, traditioneel voorbehouden aan sportmodellen, degradeert de prestaties gelukkig niet. De diesel is een drieliter V6 met twee turbo’s, 313 paarden en 650 Nm! Na 0 tot 100 km/u staat de chronometer op 5,1 seconden en de topsnelheid wordt beperkt tot 250 km/u. Op het vlak van verbruik is deze diesel uiteraard in het voordeel: gemiddeld 7,2 l/100 km. De transmissie op de vier wielen gebeurt via een achttrapsautomaat.

Liefhebbers van het fijnere werk zullen wellicht opmerken dat het droge dieselgekletter, zelfs van een V6, niet kan opboksen tegen het zachte timbre van een V6-benzine. Audi heeft aan hen gedacht en installeert een luidspreker in een aftakking van de uitlaat voor een klank die meer past bij de status van deze auto.

Onderscheid

Behalve de zijspiegels in geborsteld aluminium onderscheidt de SQ5 TDI zich door zijn grijze radiatorrooster, talrijke logo’s en 20-duimsvelgen die … standaard gemonteerd worden.