Audi heeft in Berlijn de nieuwe TT voorgesteld. De designers hebben dit model laten evolueren door hem vooral langer te maken. Het is een échte coupé met vlotte en ronde lijnen, en krijgt een nieuw vooraanzicht, zoals we al eerder te zien kregen bij het “Shooting Brake” concept. Om te beginnen zal de TT enkel te verkrijgen zijn in een 2 + 2 uitvoering, de roadster versie komt iets later.
Groter
Ten opzichte van het vorige model wordt hij 137 mm langer en komt nu uit op een totale lengte van 4178 mm. In de breedte is er 78 mm bijgekomen, in totaal 1842 mm breed. De toegang tot de koffer, met een inhoud van 290 liter, gaat via het gekende, en grote, kofferdeksel. Met neergeklapte achterzetels loopt dit op tot een inhoud van 700 liter.
Staal-aluminium
67 % van het koetswerk is gebaseerd op het Audi Space Frame ASF concept, de overige 31% bestaan uit staal, en zit vooral achterin. Deze combinatie laat een homogene gewichtsverdeling toe. Wat de aërodynamica betreft, komt er achteraan automatisch een spoiler tevoorschijn vanaf 120 km/u.
Voorwielaandrijving
Met een 4 cilinder 2.0 TFSI onder de motorkap, goed voor 200 pk (147 kW) werd voor de TT gekozen voor voorwielaandrijving. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. De TT kan van 0 tot 100 km/u in slechts 6.4 seconden en kan 240 km/u aan wat de topsnelheid betreft.
V6 Quattro
De andere motor wordt gekoppeld aan de Quattro vierwielaandrijving. Hier gaat het dan om een 3.2 V6 met 250 pk (184 kW). Deze kan de sprint aan in 5.7 seconden en de topsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/u. Beide motoren krijgen standaard de handgeschakelde versnellingsbak, in optie is de S tronic beschikbaar.
Magnetisch
De ingenieurs hebben de wielbasis aangepast voor meer stabiliteit. Maar hebben er vooral een high-tech schokdempersysteem in verwerkt: “Audi magnetic ride”, althans in optie. Miniscule magnetische deeltjes zitten in de olie van de schokdempers. Aan de hand van een elektrische spanning kunnen de dempingskarakteristieken in miliseconden aangepast worden.
The Ring
Binnenin heeft de TT zijn leidmotief behouden: de cirkel. Deze vorm is, in het interieur, zowat overal terug te vinden. De zetels, met lendensteun, zullen in 3 soorten leer aangeboden worden. De nieuwe Audi TT krijgt standaard de airconditionning mee en een met leer afgewerkt stuur. Enkele onderdelen worden extra onderlijnd met wat aluminium. Ook krijgt de Audi TT een nieuwe geluidsinstallatie aan boord. Dit systeem onderscheid zich door gebruik te maken van uiterst moderne ontvangst en weergave technieken, en een intuitieve bediening van het hele systeem. Ook al kan deze nieuwe TT vanaf het eind van de maand besteld worden, zal hij pas in september geleverd kunnen worden.

Bron : Audi