Stijl Indien hij sportiever maar minder opschept, behoudt de TT zijn prachtige smoel. Minder symmetrisch, hij wordt ook hoekiger en meer katachtig. Een verleidelijk kleedje waarmee iedereen kan instemmen. Motor Heel wat lichter dan de V6 van de onlangs geteste 3.2 versie, ligt deze 4 cilinder TFSI onvermijdelijk in het melkwegstelsel van VW. Uitgerust in tal van modellen, vanaf de A3 tot aan de Passat, voorbijgaand de Eos, de Golf GTI en de Leon, hij bewijst elke keer de soepelheid van zijn karakter bij elk regime. Met een cilinderinhoud van 2 liters, levert hij 200 pk tussen 5.100 en 6.000 rpm voor een koppel tussen... 1.800 en 5.000 rpm ! Ons exemplaar werd gekoppeld aan een S tronic doos (vroeger DSG genoemd) in optie verkrijgbaar. Net zoals de bovengenoemde modellen, vertoont hij zich, ook hier, uiterst vol en beschikbaar. Met toch een kleine variant : een heerlijk brommend geluid bij uitlating ! Deze werd ongetwijfeld nauwkeurig bewerkt om deze schorre en nerveuze klank te uiten, vergezeld door enkele knallen bij het schakelen ! Een werkelijk festival, dat gepaard gaat met het razende gefluit van de turbo bij versnellingen en waarvan men in de tunnels volop van geniet ! Verbonden aan een S tronic doos, wordt het plezier hiermee vertienvoudigd, met bliksemsnelle maar niettemin zachte schakelingen. Een perfect succes ? Bijna... Het beheer in automatische mode schakelt ongeremd terug bij de minste druk op de rechter pedaal. De sport mode verleent logischerwijze de uiterst scherpe schakelingen en bevoordeelt duidelijk hoge regimes... Niet echt aangenaam... Men kan zich zowel tevredenstellen met de manuele mode, die zich vergezelt met paletten achter het stuur. Zonder enige twijfel biedt deze mechanica en verschillend plezier dan de V6. Deze laatste is atmosferisch en biedt een rechtstreeks antwoord aan de gaspedaal, en kan hetzelfde karakter niet opeisen. Heel wat minder speels en woedend, hij vertoont zich vol bij middelmatig toerental wanneer het TFSI brult van plezier op alle snelheden. Rest hem een lage, volle en aangename metaalklank om zich te onderscheiden met de vulgaire 4 cilinder... Qua verbruik, verschilt ook hier de 4 cilinder met de V6 : ons gemiddelde lag rond 9,5 liters, maar kan gemakkelijk verlaagd worden naar een 8-tal liters met een stabiele snelheid op autosnelweg. Wegligging Ook hier ondervindt men een groot verschil tegenover de V6. Het verlies van twee wielaandrijvingen is hier niet voor niets in tussen, maar ook de motor is heel wat lichter. De motoriek is beslist niet het beste punt van dit model en een nerveuze rechter voet zal er zeker in slagen om de voorwielen te doen doorslaan. Maar het geheel vertoont zich lichter en scherper. De TT stelt een uitstekende stevigheid voor, wat hem toelaat zich nauwkeurig in de bochten te plaatsen ! Een genoegen dat zich ook via de gaspedaal beheerst. Zijn speelse aandrijving laat bij opheffing van de voet een mooie achterste slippartij ! Genoeg om u een brede glimlach te geven wanneer kronkelige wegen in uw voorruit staan te wachten ! De Magnetic Ride ophanging, die de sport mode biedt, is niet echt nuttig. Inderdaad, de TT botst dan tegen de oneffenheden aan die hij niet filtert. Kortom, men wordt door elkaar geschud ! Voor te behouden op gladde wegen, die niet zeer talrijk zijn bij ons ! De stuurinrichting en het remmen werden ideaal bestudeerd en laten een gemakkelijke dosering toe voor een nauwkeurig rijgedrag. Comfort Tegenover de vroegere TT, is de vooruitgang hier ook overduidelijk. Het begint eerst bij de rijhouding : men zit werkelijk laag, wat nogal positief is voor een roadster ! De bedieningen vallen ideaal in de hand en de afwerking is onberispelijk ! Het comfort van de ophanging werd goed afgemeten en aangezien het hier oven een sportieve wagen gaat, kan men hem zelfs als nogal comfortabel beschouwen. De sportzetels geven een uitstekende ondersteuning en kunnen heel goed geregeld worden zodat elke persoon er zich op zijn gemak in voelt. De geluiddemping is opmerkelijk, wat zeker te maken heeft met de dakgevel in drie lagen. Eens de kap neergeklapt wordt en het automatische windscherm (in optie, natuurlijk) naar boven wordt gebracht, is de leefbaarheid binnenin nogal goed beschermd tegen de woelingen, al doet een Alfa Romeo Spider het nog beter op dat gebied. Tarieven en uitrustingen Het hoofdstuk dat pijn doet... Met een basisprijs van 34.480 €, ligt de TT, bijna, aan dezelfde prijs van een BMW Z4 2.5 l met 177 pk ! Maar, Audi is krachtiger ! Zeker zegt u, maar de BMW heeft een achterwielaandrijving en, in deze versie, voorzien van de befaamde 6 cilinder in lijn ! Een kwestie van smaak, maar toch is het in beide gevallen een gepeperde nota. Men hoeft enkel maar aan de kant van de Opel GT te gaan loeren, die aangekondigd wordt op minder dan 30.000 € voor 265 pk, om te zien dat niet alleen Audi en BMW in het leven bestaat... De Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (185 pk), de andere roadster met een voorwielaandrijving, wordt verkocht aan 33.750 € in zijn basisversie. De lijst met de opties is lang en... schrikbarend ! Op een dergelijke roadster is de metaalkleur quasi verplichtend. En als men deze aankruist op de lijst, kan men zowel ook gaan voor de pack Dynamic, die bovenop de metaalkleur ook de elektronische airco biedt, de elektrische kap en het elektrisch windscherm. Dit maakt al een bijkomende kost van 2.950 €... En voeg hierbij maar de 17-duimse metalen velgen aan 1.331 € om het uitzicht perfect te maken ! Men vindt in de lijst der opties ook nog het lederen pack, met een héél mooie afwerking (handremvat, centrale armsteun, deurhandvat, centraal dashboard en deur armsteun in zwart leder) aan 835 €. Een pack dat nog gesublimeerd wordt door de « Audi exclusive line », die het (fantastisch mooie) tweekleurige Nappa lederen interieur bevat, de sportzetels, het sportstuur, en de deurpanelen vooraan gedeeltelijk voorzien van fijn leder, dit alles aan 2.783 €. Nu we toch bezig zijn en aangezien het hier toch over een roadster gaat, laat er ons maar de verwarmde zetels ook bijvoegen (387 €) ! U ziet en begrijpt dat de afrekening hoog kan liggen... Besluit De wagen is niet gratis, en het gaat hier ook maar over een voorwielaandrijving met een opgeleefde 4 cilinder onder de motorkap... Maar welk plezier, zeg ! welke dynamiek, welke klank en welk weggedrag ! De TT geeft plezier op alle domeinen ! Een werkelijke sportwagen, perfect afgewerkt en dagelijks bruikbaar. Een succes dat de vorige versie doet vergeten !