De Roadster versie van de eerste Audi TT werd enkele maanden na de lancering van de coupé versie voorgesteld, dat was in 1999. Voor de nieuwe generatie is dat ook zo. Pech voor de amateurs van de nieuwe rage van coupé-cabrio’s, want de nieuwe Audi Roadster TT maakt gebruik van dat “goede oude” dak in stof. Waarom? De ingenieur die aan het hoofd staat van de design afdeling liet ons weten dat “het onmogelijk zou geweest zijn om de cirkelvormige daklijn te behouden, vooral wat het achterste gedeelte betreft. De integratie van een gewoon dak had ons verplicht de koffer hoger te plaatsen, iets wat we in geen geval wouden laten gebeuren”. U had het vast al begrepen, de welbekende lijn was de prioriteit voor de designers. Het moet gezegd zijn, de Audi TT is een mooie wagen, met of zonder dak.
Rijden
Het stoffen dak wordt aangeboden in twee kleuren (zwart en donker grijs), heeft een achterruit in glas, en plooit toe net achter het hoofd van de inzittenden (de TT Roadster is een pure tweezitter, wat niet het geval is van een coupé). Tegenover zijn voorganger is nu geen dekzeil meer nodig om het dak af te schermen wanneer het opgeplooid is, het voorste deel van het dak staat hier nu voor in. Het openen en sluiten van het dak neemt 12 seconden in beslag, en dat kan al rijdend, tot maar liefst 50 km/u kan het mechanisme ingeschakeld worden. De 50 km/u leek ons wat optimistisch, dus hebben we het zelf maar eens uitgeprobeerd, en dat verliep vlekkeloos. De ingenieurs van Audi hebben lieten weten dat aan 50 km/u er nog een mooie marge overblijft.
Het volledig automatisch mechanisme wordt slechts als standaarduitrusting aangeboden met de V6 3.2 quattro. Op de 2.0 TFSI moet het systeem manueel vergrendeld worden, ietwat kleingeestig op dit niveau. Het windscherm is ook een optie, wat wel begrijpelijk is gezien het niveau van het systeem. Wel is hier geen sprake van een onhandig windscherm dat min of meer vastzit aan het koetswerk, bij de Roadster TT volstaat een druk op een knop, en het windscherm schuift elektrisch naar boven.
Met de ski’s !
Eens achter het stuur van deze nieuwe Roadster zijn er geen grote verassingen wat de afmetingen betreft. De beschikbare ruimte kent dezelfde evolutie als de coupé tegenover het vorige model. De centrale console die naar de bestuurder is gedraaid en het onderaan afgevlakte stuurwiel geven aan leiding om de rally van Monte Carlo over te doen. Dus hebben we dat dan maar gedaan. Alvorens U meer te vertellen over de wegligging van deze TT Roadster, hadden we het graag even over de koffer, die profiteert zonder twijfel van de voordelen van een stoffen dak. De koffer heeft een inhoud van 250 liter, met het dak open of toe. Dat is heel wat beter dan het vorige model, de koffer was toen goed voor 180 liter voor de quattro uitvoering, en 220 liter voor de versies met voorwielaandrijving. In optie kan gekozen worden voor een skiluik, zo kunnen er twee paar ski’s mee van 1.90 m lang. We vragen ons wel af waarom Audi geen handvat heeft voorzien op de koffer, die kan enkel met behulp van de sleutel geopend worden. Een ander probleem is de hoogte van de koffer, mijn trolley, voorzien om met het vliegtuig te reizen, paste er in de hoogte maar nipt in.
Uiterst star
Hoe voelt deze Roadster aan? Goed, heel goed zelf. Telkens een constructeur een nieuw model voorstelt heeft hij het over de verbeterde starheid van het nieuwe model. In 100% van de gevallen is dat ook zo. Natuurlijk is dat relatief, en afhangend van het niveau van het vorige model. Wat de Audi TT Roadster TT betreft is het resultaat uitzonderlijk. Geen storende vibraties en een uiterst precies chassis op de venijnige bochten van de col du Turini. Wel even vermelden dat we gekozen hadden voor de V6 3.2 quattro met de S tronic (ex-DSG) versnellingsbak. Met zijn 250 pk maakt deze versie in minder dan zes seconden (5.9) komaf met de sprint van 0 tot 100 km/u. Dat is maar net minder goed dan de coupé (die doet het in 5.7 seconden), en dat is vooral het gevolg van de paar kilo (60 kg) extra. De Roadster heeft een bijna natuurlijke aanleg voor ondersturing, we kregen het achterste van onze quattro Roadster maar moeilijk aan het slippen. Op dat gebied is een auto met achterwielaandrijving (Cayman, MX-5, Z4) plezieriger rijden. Tot slot, stellen we ons nog de vraag waarom in optie de intelligente “Magnetic Ride” schokdempers aangeboden worden, want de standaard uitrusting is gewoonweg meer dan voldoende.
Ontdek meer inzichten
Audi