Het Wörthersee-festival is de hoogmis van de tuning. De Duitse constructeurs zijn er elk jaar aanwezig met geslepen varianten van hun seriemodellen. Bij Audi ging de TT onder het mes voor een lichtgewichtversie.

Minder gewicht

Zoals het hoort op een tuningfestival, zijn de esthetische veranderingen eerder opvallend: zijspiegels vervangen door camera’s, een centrale uitlaat, grotere velgen, kuipzetels, een grote achtervleugel, … Bekijken we het uiteindelijke resultaat, dan stellen we vast dat Audi (gelukkig) niet overdreven heeft.

1.100 kg

Zonder de uitrusting te compromitteren, heeft Audi de TT op regime gezet. Het gewicht daalt tot 1.100 kg. Hoe? Simpelweg door andere materialen te gebruiken. Zo werd de structuur een pak lichter dankzij versterkt polymeer en koolstofvezel. De rest gaat om details zoals de kuipzetels, de ruiten of de uitlaat.  

Onder de kap

Een viercilinder weegt uiteraard minder dan een vijfcilinder. Daarom ligt de motor van de TT RS niet onder de kap van dit model. In de plaats daarvan gebruikt Audi een variant van de S3-motor: een 2.0 TFSi met 310 pk en 400 Nm katapulteert de TT naar 100 km/u in 4,2 seconden.