Presentatie

De TT wordt uit een mix van alu en staal opgebouwd en dat zorgt niet alleen voor een betere gewichtsverdeling, maar ook nog eens voor een leeggewicht van slechts 1.395 kg. Van buiten uit rolt de TTS graag met zijn spieren en zeker de vier dikke uitlaatpijpen onder de kloeke achterbumper onderschrijven dit maar al te graag! De velgen groeien tot 18 duim en de deurdrempels zijn nu breed en laag.

Moteur !

De 4 cilinder 2 liter TFSI wordt in de VW/Audi groep graag gebruikt. Er bestaan al talloze varianten van, maar hier haalt hij met 272 pk zijn hoogste vermogen! Niet min, zeker als daarbij tussen 2500 toeren en 5000 omw ook nog een koppel van 350 Nm naar de wielen wordt gestuurd. Aan deze motor kunnen twee versnellingsbakken gekoppeld worden. Standaard (als in ons testexemplaar) wordt een 6-bak gemonteerd, maar je kan ook voor de schitterende DSG met een identiek aantal verhoudingen kiezen.

Contact aan, en de vierpitter bromt lustig voor zich uit. Met het gas erop wordt de klank wild, hees, terwijl de turbo met zijn gefluit voor de perfecte begeleiding zorgt. Toch zijn we hier ver van het heerlijke gezang van de V6…Maar wat rijplezier betreft hoeft deze motor van niemand lessen te krijgen. Of toch bijna… Hij is relatief soepel en ontbindt zijn duivels pas als hij de 2.500 toeren gepasseerd is. Omdat hij meer opgedreven is als in de 200 pk-versie, mist hij wat van diens rondheid en fijne karakter. En is hij ook wat minder aangenaam als zijn grote atmosferische broer. Tsja, concurrentie in eigen huis kan leuk zijn. Daar tegenover staat dan wel dat hij lichter en zuiniger is. En de chrono’s lopen voor geen haar uiteen. De top is begrensdop 250 km /h, terwijl beiden van 0 tot 100 slechts 5,4 seconden nodig hebben.

Wegligging

Het « Quattro »-insigne staat er niet enkel voor de sier op. In tegenstelling tot enkele merkgenoten vinden we onder de leuke koets een echte permanente aandrijving. Het beheer zorgt er wel voor dat het vermogen helemaal naar voren tot helemaal naar achteren kan variëren. Het ESP is natuurlijk ook van de partij, maar je kan wel tussen twee verschillende instellingen kiezen. De adaptieve ophanging Magnetic Ride kan met een druk op de knop tot erg sportief omgetoverd worden en zorgt zo voor een betere efficiëntie…op goede wegen dan toch. Op slechte wegen is de sport-stand volkomen nutteloos en zorgt er alleen maar voor dat de inzittenden duchtig dooreen geschud worden.

Toch is de TTS verbluffend efficiënt. Hij rijdt ontzettend makkelijk en stuurt toch als op rails! De vier aangedreven wielen bijten zich werkelijk in het asfalt en geven er niet om of de ondergrond nu droog of vochtig is. Efficiënt dus, maar net zo plezierig en levendig als een evenwichtige achterwielaandrijver, om de Porsche Boxter niet bij naam te vernoemen. Maar dan wel erg beheerst als de regen even komt opzetten. Ter informatie willen we even meegeven dat de 2.0 TFSI van 200 pk (als gewone voorwielaandrijver) op gebied van efficiëntie de duimen moet leggen, maar misschien toch nog net en tikkeltje amusanter te rijden is.

Comfort

De TTS staat geboekt als vierzitter, maar wie denkt dat alle inzittenden comfortabel kunnen plaatsnemen komen bedrogen uit. We raden jullie dan ook sterk aan om de achterste zitjes enkel voor kleine kinderen te voorzien. Vooraan zit je voldoende ruim. De ietwat sombere atmosfeer binnenin zorgt ervoor dat je wat geïsoleerd gevoel krijgt, maar al bij al is het toch niet onaangenaam in de TTS. De algemene presentatie en zeker de afwerkingskwaliteit maken dat je je toch goed voelt in deze Audi.

Het rijcomfort is behoorlijk goed en de ophanging is comfortabel genoeg om zelfs langere ritten zonder veel zuchten te verteren. De geluidsisolatie is van dezelfde orde en reizen met de TTS stelt dan ook geen probleem. Enig minpuntje is dat bij regen het zicht naar achteren wel erg beperkt wordt en een ruitenwisser zou zeker welkom zijn. De koffer is voldoende groot en makkelijk belaadbaar.

Prijzen en uitrusting

Aan 45.700 € is de TTs geen cadeau. Als serie-uitrusting krijgt hij koplampwissers, elektrische spiegels, automatische airco, verwarmde sportzetels vooraan, leder/alcantara bekleding, Xenon-verlichting, 18-duimsvelgen en nog veel meer. De optielijst staat vol met snuisterijen als cruise control (303 €), radio met MP3 (339 €), zonneband in de vooruit (85 €), een opbergmodule (182 €), antidiefstal bouten (30 €) en ga zo maar door.

De concurrentie is vooral van Duitse oorsprong, ook al zetten we er graag een Japanner met karakter als de Nissan 350 Z tegenover. Die zag onlangs zijn vermogen naar 313 pk stijgen en is al voor… 38.700 € de jouwe. De ander concurrenten heten Z4 coupé (265 pk – 42.500 €), Mercedes SLK 350 (305 pk – 49.368 €) en Porsche Cayman (245 pk – 50.941 pk). Er bestaat zelfs nog een Italiaanse rivaal, maar de aan 40.500 € voorgestelde Alfa Romeo Brera 3.2 V6 met 260 pk, komt toch wat sportiviteit tekort.

Het verbruik is met 10 liter per 100 verbazingwekkend laag. En met een ei onder je voet is het zelfs mogelijk om onder de 9 liter te komen. Audi weet nog te vertellen dat de TTS per km 191 gr CO2 naar buiten stoot.

Conclusie

De Audi TTS mag je zonder blozen een ideaal compromis noemen. Zijn vier aangedreven wielen kleven op een indrukwekkende wijze aan de grond en zijn lichte en nerveuze 4-cilinder zorgt voor de nodige prestaties. Eigenlijk ontbreekt hem tegenover de concurrentie enkel nog de charme van een dikke 6-cilinder. Maar hij heeft wel een pak andere voordelen, zoals die duivelse efficiëntie.