Volgens de meeste veilinghuizen is het soort klanten veranderd: vorig jaar betaalde de koper van een uitzonderlijke auto om meerwaarde te creëren. En dat lukte meestal: de waarde van sommige auto’s verdubbelde soms op enkele maanden tijd.

Vandaag koopt een klant een prestigieuze auto omdat hij weg is van het model en ermee wil rijden. Die verandering heeft dus een drastisch effect op de waarde van bepaalde auto’s: de potentiële koper wil niet langer winst maken, maar zichzelf een plezier doen door een voor hem correcte prijs te betalen.

Ups en downs

We keren even terug naar het einde van de jaren 80: het overlijden van Enzo Ferrari en wereldwijde financiële problemen dreven investeerders in de richting van auto’s. Het resultaat was buiten alle proportie: Ferrari’s waren het rode goud, de F40 werd doorverkocht voor veel meer geld dan wat hij nieuw kostte en… de zeepbel sprong amper twee jaar later. De investeerders lieten de markt links liggen en de liefhebbers keerden terug. Klinkt het bekend?

Gedaald

Niet alle auto’s hebben te lijden onder de prijsdalingen. Na de exponentiële boom dalen de prestigieuze “youngtimers” van de jaren 80 opnieuw: de Ferrari Testarossa, Porsche 964 en Lamborghini Diablo zien hun waarde afnemen. Gemiddeld gaat het om een daling van 20%. Meestal zijn het luxewagens die in relatief grote aantallen werden geproduceerd en die na 1975 werden gebouwd.

Aan de top

Er blijft echter nog steeds een markt voor de uitzonderingen. Dat bewijzen de meest recente veilingen: een originele Jaguar D-Type, Ferrari Testa Rossa of Aston DBR1 zijn extreem gegeerde auto’s, vooral wanneer ze een uitgebreid palmares en onberispelijke geschiedenis hebben.

Stabiel

De populaire sportwagens uit de jaren 50 en 60 blijven zeker van hun waarde, met uitzondering van de Porsche 911, die terug in waarde lijkt te dalen. Andere modellen zoals de Triumph TR6, MGB en Alfa Romeo Bertone zijn nog steeds bijzonder populair en vielen nooit ten prooi aan speculatie. Daardoor blijft hun waarde stabiel en gaat ze er zelfs lichtjes op vooruit.

Gestegen

Wat koop je dus? Je moet waarschijnlijk zoeken in de jaren 90 en 2000 om de toekomstige klassiekers te vinden. De jaren 80 zijn al gepasseerd, dus anticipeer je beter op de toekomst. De Aston Martin DB7 Vantage, BMW M5 en andere modellen die meestal aan de kant worden geschoven voor oudere of modernere alternatieven zijn een goede zet.

Rentes

Investeerders zochten alternatieve markten zoals deze wegens de lage rendementen op klassieke financiële producten. Als de rentes terug stijgen, is de kans groot dat die producten terug aantrekkelijker worden en de investeerders de auto’s de rug toekeren.

Doe jezelf dus een plezier met wat je graag ziet, en betaal ervoor wat je correct lijkt. Dat is de beste manier om jezelf een plezier te doen zonder geld te verliezen!