Een salon zonder concept cars is zoals een maaltijd zonder kruiden. Dat kleine extraatje voegt kleur toe en brengt leven in de lange reeks nieuwigheden. Er bestaan twee soorten concepts: je hebt er die heel sterk lijken op een seriemodel en waarvan je meteen weet dat ze over enkele maanden gelanceerd zullen worden zonder al te grote aanpassingen. En dan zijn er de andere die ontsproten uit de verbeelding van de ingenieurs, die zich uiteindelijk eens mochten uitleven op iets anders dan een sombere berline uit de middenklasse.

Plaats voor sport 

Een concept is ook een min of meer realistische visie op het toekomstige wagenpark. En we moeten erkennen dat vooral de prototypes met een sportieve roeping in de smaak vallen. Kijk bijvoorbeeld naar de Opel Flextreme GT/E, een sportief vervolg op de eveneens aanwezige Ampera, Opels elektrische berline met verlengde actieradius dankzij een verbrandingsmotor. Nog altijd op de stand van Opel prijkt een derde concept met sportieve genen: de Astra GTC, de voorbode van de toekomstige Astra driedeurs.

Ook bij Renault mag het sportief zijn, met de uitdagend vormgegeven DeZir aangedreven door een krachtige elektromotor. De Ciroën Survolt is een gedurfde elektrische sportwagen.

Concepts uit Frankrijk

Wat prototypes betreft, zijn vooral de Franse constructeurs in vorm. Peugeot toont de HR1, een kleine stads-SUV die tegelijk grappig en origineel is. Ook de Renault Zoé en Twizy mogen niet ontbreken, twee antwoorden op de vraag hoe we ons in de toekomst elektrisch kunnen verplaatsen in en rond de stad. En het zijn geen vage studiemodellen: de productie is aangekondigd voor 2012.