De geschiedenis van Porsche bestaat uit meer dan alleen de 911. Die laatste is natuurlijk een onverzettelijke mythe in de geschiedenis van het merk, maar de stamboom van Porsche telt nog enkele andere modellen. In de autosport bijvoorbeeld, waar de 917 met zijn huilende twaalfcilinder boxermotor de concurrentie wegveegde tijdens de 24 uren van Le Mans in 1971. Van een recentere datum is de fantastische Carrera GT, een supercar met krachtige V10-motor.

Porsche staat ook voor vooruitstrevende techniek. Zo koppelt de 911 GT3 R Hybrid autosport aan hybride technologie. De nieuwe 918 RSR verenigt al die troeven in één enkel concept en voegt er een uiterlijk aan toe dat nauw aanleunt bij de 918 Spyder, die onthuld werd in Genève. Maar deze keer kiest Porsche voor een coupé in plaats van een roadster. Misschien volgt er wel serieproductie, voor de 918 Spyder is dat zelfs al bevestigd.      

Techniek 

Onder de motorkap neemt de 918 RSR de V8 over van de 918 Spyder. Zelfde nummer in de naam, zelfde motor: Porsche blijft logisch. Uit een cilinderinhoud van 3,4 liter puurt deze motor 563 pk bij 10.300 tr/min. Een gigantisch vermogen, dat nog eens versterkt wordt door twee elektromotoren aan de voorwielen die 150 kW toevoegen. Dat levert in totaal 767 pk op. Een batterijpakket valt niet te bespeuren, maar Porsche monteert wel een vliegwiel dat elektrische energie opvangt tijdens het remmen en weer afgeeft als de bestuurder op een knop drukt. Ingenieus en efficiënt, maar het neemt wel de plaats van de co-piloot in.

Stijl

Als eerbetoon aan de 917 die in 1971 Le Mans won, draagt de 918 RSR dezelfde kleuren. Ook het startnummer 22 is een duidelijke verwijzing. De sportieve en sensuele lijnen tonen aan dat elegantie en een goede stroomlijn hand in hand kunnen gaan.