De verkoop van motos brokkelt momenteel af, maar daar blijken de scooters, met een marktaandeel van meer dan 40 procent, geen problemen mee te hebben. Zo is Piaggio de grootste invoerder van België geworden. Het slaagde er zelfs in om vijf scooters in de topzes van de inschrijvingen te krijgen.

Vespa surft op een groeiend succes met een mythisch en aantrekkelijk gamma. De dure MP3 driewieler heeft het wel iets moeilijker om door te breken dan op de Franse markt. Sym en Kymco, die uitgebreide en goedkope gamma’s op de markt brengen, gaan ook met een aanzienlijk deel van de markt lopen. Maar ondanks de duurdere modellen van Vespa blijft het Italiaanse bedrijf het heel goed doen. De twee Aziatische constructeurs moeten het dan weer van hun prijzen hebben, maar de kwaliteit van hun producten gaat er alsmaar op vooruit. Behalve de Yamaha Xmax en Tmax moeten de Japanse modellen het met wat minder stellen.

BMW heeft al een tijdje begrepen dat de markt aan het evolueren is en heeft het Concept C meegebracht naar Brussel, het prototype van hun toekomstige scooter. Het concept leunt nauw aan bij de Yamaha Tmax, maar zal van dit model ongetwijfeld verschillen door de elektronische uitrustingen van het productiemodel. Welke motor BMW zal gebruiken is nog niet bekend, wel doen enkele geruchten de ronde dat het een 600 of 650 cc zal worden. Laat ons nu ook nog hopen dat BMW een vervolg brengt op het C1-E concept, een intelligente evolutie van de C1.