In drie weken gaat in Zolder het nieuwe Belcar Endurance Championship van start. In het kader van het prestigieuze Wereldkampioenschap FIA GT1 betwisten de deelnemers hun eerste wedstrijd van 180 minuten. Een troepenschouw.
Nieuwe klasse voor de vroegere GT3
Naast de bestaande GT3, GT Open en Tourisme creëerden de organisatoren een nieuwe klasse: GT3/B. Die hergroepeert de GT3’s met een oude homologatie en die niet meer beantwoorden aan de laatste reglementen. De RACB stelde een lijst op van deze auto’s met ondermeer de Porsche 997 GT3 Cup S, Ferrari 430 en andere Jaguar XKR: bolides die tijdens enduranceraces nog erg competitief kunnen zijn, zoals de overwinning van de 997 GT3 Cup S tijdens de 24 U van Zolder 2011 bewijst. Buiten de dubbele ronde rond de klok kunnen de eigenaars van deze wagens nu ook strijden voor een eigen podium en titel. Opvallend is ook dat een conforme Porsche 996 GT3 Cup in klasse GT -3500 cc rijdt terwijl de Toerisme 1950-2500 cc verdwijnt.
Plateau
In de koninginnenklasse, GT3, wordt het een gevecht op niveau. WRT verdedigt zijn titel met de Audi R8 LMS met een nog onbekend rijdersteam. Vicekampioenen Maxime Soulet en Marc Goossens kaapten verleden jaar drie wedstrijden weg met de Prospeed Porsche en azen op revanche: “We willen half puntje meer dan in 2010” legt teamleider Rudi Penders glimlachend uit. Vorig seizoen moest het team de duimen leggen met een minuscuul kleine achterstand.
Maar WRT en Prospeed zijn niet de enige kandidaten voor de titel. Zo is er KRK dat twee nieuwe Mercedes SLS GT3 inzet voor Anthony Kumpen - Koen Wauters en Kris Wauters – Raf Vanthoor. Delahaye Racing van zijn kant wil net als in 2009 opnieuw het nummer 1 veroveren en zet een Corvette Z06 GT3 in voor habitués Fred Bouvy en Damien Coens: “Het is de auto waarmee Christian Hohenadel en Daniel Keilwitz vorig jaar Europees kampioen Fia GT3 werden,” legt Gilles Terlinden uit. “Hij is voorzien van de evoluties 2011 waaronder een verbeterde koeling en meer uithoudende remmen. Het is een betrouwbare auto met zowat 600 pk. Dat is een voordeel bij inhaalmanoeuvres, zeker op Francorchamps.”
Uit het hoge Noorden komt nog meer pk-geweld. Vliegende grootvader Pertti Kuismanen uit Finland keert terug naar België aan het stuur van een Ford GT. Dichterbij huis vinden we de Britten van Barwell Racing met een Astron Martin voor toppers Jeffrey Van Hooydonk en Tim Verbergt. De DBRS9 van Eddy Renard is ook weer van de partij met de technische ondersteuning van GPR en de Zwitserse ex FIA GT3-kampioen Henri Moser aan het stuur. De tweede piloot is nog niet gekend. Voor Italiaanse flair zorgen dan weer de broers Thiers met een Ferrari 430 Scuderia Italia en Chad Racing met een nieuwe 458.
Nog niet bevestigd zijn Bert Longin met Henk Haane op een Porsche 911 GT3-R van First Motorsport en onze Nederlandse vrienden van DB Motorsport met een BMW Z4. In GT3/B zouden DVB Racing en Danny De Laet twee Lamborghini Gallardo inzetten.
Open wedstrijd in GT Open...
Belgium Racing, Level Racing, Mc Donalds Racing, Jo Lammens: zij kiezen allemaal voor een Porsche in de strijd voor de titel in GT Open. Een strijd waar ook Speedlover zijn zegje wil doen met twee Porsches: een 997 en een 996. Hans Van de Ven, promotor van Belcar: “De 996 is een betrouwbare en economische keuze. De ideale wagen voor teams die de stap naar het nationale niveau willen zetten. De 996 rijdt overigens in de klasse minder dan 3500 cc wat zijn kansen vergroot. Hopelijk motiveren we zo de eigenaars om deze schitterende racewagens weer uit de garage te halen.”
Maar ook de Mext-Mosler, de AD Sport Viper van WimLumbeek en de ex-Le mans Viper van Brass zijn sterke rivalen.
Snelle tourisme
Net als Porsche in de GT-klasse is BMW de referentie in Tourisme. Zowel MSE, MI Racing Hamofa en DVB zweren op het Beierse merk, ook al is het met verscheidene modellen.
Generale repetitie op 31 maart
De eerste meeting is voorzien voor 9 en 10 april op het circuit van Zolder in het kader van het FIA GT1 kampioenschap. Het merendeel van de deelnemers zal echter op 31 maart tijdens de officiële Test Day de motoren laten brullen. Die dag kennen we de laatste geheimen van de Belcar Endurance Championships 2011. Het wordt spannend.