François Piette

21 APR 2009

Belgian GT : Klaar voor de start


Klaar ? Start ! In het kader van de Belgian Race Kick Off op Zolder, zal dit weekend het startschot gegeven worden van de Belgian GT Mediagroep Van Dyck.

Ondanks de pessimistische uitlatingen van enkele gefrustreerden, de huidige crisis en het einde of de wijziging van verscheidene teams (N-GT, GPR, Gravity, A+ Racing, Chad), ziet het GT3 plateau er met niet minder dan 12 wagens zeker niet slecht uit. Samen zijn ze goed voor zeven verschillende merken en acht verschillende modellen. Buiten Duistland gerekend doet geen enkel ander land in Europa beter. We kunnen dus maar beter ophouden met klagen.

Daar komt nog eens bij dat er voor 2009 waarschijnlijk meer titelkandidaten zijn dan ooit.

De kampioenen van 2008, Fred Bouvy en Damien Coens, zetten hun titel op het spel aan het stuur van hun Ferrari 430 GT3 uit 2008 van het Delahaye-Francorchamps Motors team.

Het FIA GT3 kampioenschap wordt dit jaar ook een « Pro-Am» kampioenschap, maar de knock-out masters zullen het nog moeilijker krijgen dan vorig jaar.

De titelkandidaten moeten we bij vijf  teams gaan zoeken die trouwens evenveel merken vertegenwoordigen, waarbij twee premières voor België.

Dankzij de steun van de Belgian Audi VW Club mogen Jean-François Hemroulle en Tim Verbergt, al jarenlang huispiloten bij Audi, dit weekend met een Audi R8 RS van het Phoenix team aan de start komen.
Ondanks dat beide piloten  “Gold” geklasseerd zijn en 50 kilo ballast meesleuren, komen ze toch als favorieten aan de start.

De andere grote première is de indrukwekkende Ford Matech GT3 van het Kuismanen Racing team met naast de Finse baas de snelle Nederlander Duncan Huisman achter het stuur. Een stevig team met een duivelse bolide.

Ook First Motorsport met de Porsche 997 doet beroep op twee « golden » piloten (en 50 kilo ballast). Bert Longin en François Verbist kunnen echter hun mannetje staan en doen zeker mee voor de titel.

Voor de pole zullen we rekening moeten houden met de prachtige Aston Martin DBR9S Barwell van Vincent Vosse en Eddy Renard, evenals de Dodge Viper van Jeffrey Van Hooydonk en nieuwe teammaat Koen Wauters. De tweede KRK Viper wordt toevertrouwd aan Kris Wauters en Raf Vanthoor.

Maar dat is lang niet alles. De twee Lamborghini’s Gallardo van KS Motorsport met Volleberg-Ceusters en De Laet-Van der Zwaan zullen ook voor de nodige animatie zorgen en zonder problemen de strijd aangaan met de krachtige (meer dan 600 pk) Ford Mustang van Stéphane Lemeret en Raphaël Van der Straeten.

Om helemaal compleet te zijn mogen we ook nog de Ferrari’s 430 van de gebroeders Thiers en het Scuderia Monza team en de Viper voor Cracco-Van Audenhove van Accent Racing ook niet vergeten.


Dit dozijn GT3’s zal aangevuld worden met de Porsche Westend van onze vrienden uit Finland en niet minder dan drie GT4’s (een Ford Mustang en twee Lotus Elevens) uit divisie twee. We wachten nog steeds op de bevestiging van de deelname van een Ginetta, een Speedlover Porsche en de BMW Z4 van Guino Kenis.

Alle races bestaan vanaf nu uit twee manches van een uur, buiten de 24 Uren van Zolder gerekend natuurlijk. Die 24 Uren zijn ook toegankelijk voor de deelnemers aan de Dunlop Cup en Toerisme wagens (Silhouettes inbegrepen) waarbij de punten dubbel tellen. Dit zal ongetwijfeld voor een heel “open” kampioenschap zorgen met een onuitgegeven kwaliteit.

Afspraak in Zolder!
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie