Bert Troubleyn

14 SEP 2021

België doet het niet slecht qua aantal laadpunten voor EV’s

Uit een onderzoek blijkt dat in ons land gemiddeld 5,5 publieke laadpunten per 100 kilometer te vinden zijn. Kampioen Nederland doet echter bijna tien keer beter.

De ACEA, de lobbyvereniging van de Europese autosector, heeft een verslag opgemaakt van het aantal laadpalen op Europees territorium, met een klassement per land. De lidstaat waar je als (PH)EV-rijder het best wordt bediend is Nederland, met 47,5 laadpunten per 100 kilometer. Dat betekent dat de dichtstbijzijnde laadpaal zich gemiddeld nooit verder dan 2 kilometer bevindt. Onze buurlanden doen het trouwens goed in het klassement, want op de tweede plaats staat Luxemburg (34,5 palen per 100 km) en Duitsland (19,4 per 100 km) verovert plek 3. België valt net buiten de Top 5: met 5,5 palen per 100 kilometer staan we op de zesde plaats. Er zijn voor ons land geen cijfers gekend per gewest, maar we vermoeden dat Vlaanderen een stuk beter scoort dan het nationale gemiddelde en Wallonië wat slechter.

De cijfers zeggen niet alles

De landen waar je op het eerste gezicht niet naartoe wil met je EV zijn vooral in de randen van de EU te vinden: Litouwen (0,2 palen/100 km) scoort het slechtst, gevolgd door Griekenland, Polen, Letland, Roemenië, Cyprus, Hongarije, Estland, Bulgarije en Tsjechië. Geen van die lidstaten biedt meer dan 1 laadpunt per 100 kilometer weg. Maar die cijfers zeggen niet alles. Zo zullen doorwinterde EV-rijders je vertellen dat Hongarije inderdaad weinig tot geen ‘trage’ wisselstroomlaadpunten te bieden heeft, maar wel relatief veel gelijkstroom-snelladers, die bovendien vaak gratis stroom leveren. En het zou ons sterk verbazen mocht een land als Tsjechië, waar de VW-groep steeds meer (PH)EV’s begint te bouwen, niet heel binnenkort aan een potige inhaalbeweging begint.

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie