De Bentley Continental GT is een Brits slagschip met buitenaardse prestaties, dankzij Duitse techniek. Maar alles kan beter. Na zeven jaar aan de top van de GT’s wordt de Continental GT grondig vernieuwd.
Gespierd
Uiterlijk lijkt het alsof de Continental GT wat van zijn finesse heeft verloren. Hij ziet er gespierder uit met scherpere lijnen en een kofferdeksel dat aan BMW doet denken. De Continental werd wat minder zuiver, maar wel moderner.
Vooraan zien we dagverlichting met de onvermijdelijke leds. Standaard monteert Bentley 20-duimswielen (van het type run flat), die in optie door exemplaren van 21-duim kunnen vervangen worden.
Aanraakscherm
Binnenin wordt de Continental comfortabeler dankzij nieuwe stoelen en ingenieuzer dankzij een nieuw infotainementsysteem. Dat bedien je met een aanraakscherm van meer dan twintig centimeter, simpelweg door het aan te raken met je vingers. Het navigatiesysteem evolueerde en werd samen met Google Maps ontwikkeld. Voor de muziekliefhebbers voorziet Bentley een topstereo met acht of elf luidsprekers.
Supersonisch, maar ook met V8
Aan de techniek verandert er weinig. Onder de motorkap vinden we nog altijd de zeer krachtige 6-liter W12 met twee turbo’s die nu 575 in plaats van 560 pk levert. Nog indrukwekkender is het koppel: 700 Nm. Wie zich toch wat schuldig voelt bij al dat geweld kan altijd E85 tanken.
De versnellingsbak is nog altijd een automaat met zes verhoudingen die het vermogen naar de vier wielen stuurt. De verdeling tussen de assen is wel nieuw: zestig procent gaat naar de achterwielen en veertig procent vindt zijn weg naar de vooras, vroeger was dat telkens de helft. Het onderstel werd anders afgesteld.
Vind je zo’n W12 toch te veel van het goede? Of wil je politiek correcter door het leven gaan? Dan heeft Bentley voor jou een nieuwe 4-liter V8 met drukvoeding in petto, die veertig procent minder verbruikt. Een indrukwekkend cijfer, maar we kwamen dan ook van erg ver.