Rolls-Royce presenteerde de Silver Seraph in 1998, en noemde hem zoals steeds “de beste auto ter wereld”. Een subjectieve en vooral hautaine titel, die echter niet helemaal verkeerd was. Eind jaren 90 kwam Rolls-Royce onder de vleugels van BMW terecht. De Duitsers hadden een duidelijk doel voor ogen: de nieuwe Bentley Arnage, deels ontwikkeld door Volkswagen, in de schaduw zetten.
Gigantisch
De Silver Seraph was kolossaal: 5,4 meter lang, 1,9 meter breed en vooral 2,3 ton zwaar. Onder de immense motorkap maakte de klassieke 6,75 liter grote V8 die het merk deelde met Bentley plaats voor een nieuwe atmosferische V12 van 5,4 liter. Zo nieuw was die motor echter niet: hij werd geleend bij de BMW 750Li. Voor de Rolls werd hij herwerkt voor een koppel van 490 Nm en een vermogen van 326 pk.
Prestaties? Wie maalt erom?
Het Britse slagschip ontgoochelde niet bij de chrono’s: 100 km/u in 7 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. Maar de cijfers waren niet van belang: de Rolls bood vooral luxe, met een bijzonder zachte ophanging en een gewijde stilte. De materialen waren geweldig, ook al verstoorden enkele plastics van BMW hier en daar de sfeer.
Vandaag
In tegenstelling tot andere modellen van het merk werd de Silver Seraph maar gedurende een korte periode geproduceerd: van 1998 tot 2002. Met 1.570 geproduceerde exemplaren is hij echter niet onvindbaar. Reken op € 35.000 tot € 80.000. Uiteraard zoek je het beste exemplaar dat je kan vinden. De prijs van onderdelen on werkuren is torenhoog, dus hou dat in het achterhoofd bij de aankoop.