Met de jaren wordt de Bikers' Classics hét evenement bij uitstek voor alle motorliefhebbers. Na zijn geslaagde aanvang in 2003, biedt de Bikers' Classics een unieke gelegenheid om, op het mooiste circuit, de schoonste racemotors te zien berijden door de grootste piloten.
Ago
Eén van de onvermijdelijke vedetten van deze manifestatie is ongetwijfeld de knappe Ago, die opnieuw van de partij zal zijn, maar deze keer onder de banner van het Yamaha Classic Racing Team. Herinner u: 1974. De grote en onbetwiste kampioen Agostini, dertien maal kampioen van het merk MV Agusta voor wie hij sinds 1966 reed, stapt over naar Yamaha. En de commentaren knetteren: te oud, geen enkele ervaring van twee-takts… En toch begon het goed met een overwinning bij de 200 miles van Daytona, gevolgd door de 200 miles van Imola! Ago behaalde de titel in 350cc op het eind van het seizoen om opnieuw te overwinnen in 1975 in de categorie van de 500cc. Dit wordt zijn 15de titel (7 in 350 en 8 in 500). Ago zal dit jaar met de Yamaha 500 OW23 ronddraaien, dé motor van zijn laatste bekroning. Het Classic Yamaha Racing Team opgericht door Ferry Brouwer, gewezen mechanicus bij de Yamaha Grand Prix en stichter van Arai Helmet Europe BV, zal namelijk achtentwintig motors meebrengen. De Yamaha importeur, D'Ieteren Sport, voegt zich aan het evenement toe met de Yamaha Days. De knappe Giacomo zal niet op zijn eentje indruk maken op de pistes van Spa. Men vindt er onder andere Christian Sarron, Randy Mamola, Kork Ballington, Freddie Spencer, Steve Baker, Luca Cadalora, Rod Gould, Carlos Lavado, Dieter Braun, Kel Carruthers, Jan de Vries, Luigi Taveri en de grote John Surtees.
Surtees
Ter herinnering: Surtees is de enige piloot die de wereldtitel motor EN auto won. En tijdens het jaar 1960 won hij inderdaad zijn 4de titel in 500cc, zijn 3de titel in 350cc, samen met zijn debuten in de Formula1! Zijn autocarrière bereikte zijn hoogtepunt in 1964 met de opperste titel bij Ferrari! De Bikers' Classics zullen op een héél originele manier dé Kampioen op twee en vier wielen vereren. Inderdaad, Surtees zal opnieuw het stuur overnemen van zijn MV 500, maar ook het stuur van de Lotus Climax 18 met dewelke hij de Formula1 startte! Een niet te missen afspraak dus!
4 Hours of Spa Classic
Een ander niet te missen happening van het weekend, is de vier uren van Spa Classic, in dezelfde spirit als de "Bol d'Or Classique", met een eerste ronde op zaterdagavond om 19h30 en een tweede op zondag om 16h30. Zestig deelnemers zijn nu al van de partij. En er zijn natuurlijk nog meer animaties met een wisselbeurs, concerten of stands met de beschikbare kampioenen voor enkele ondertekeningen. Talrijke eigenaars en piloten van oldtimermotoren zullen deze gelegenheid niet laten voorbijgaan om zich op de pistes van Spa te verenigen, vastberaden het beste uit hun machines te halen. Meer dan zeshonderd inschrijvingen en geen sprake van statische expositie: de ingeschreven motors MOETEN rijden!
De toegangsprijs voor de drie dagen ligt op 25 €, 40 € met een vrije toegang tot de Pit Lane. De slimste kopen hun tickets in voorverkoop aan 30 € in plaats van 40. Met dit ticket krijgt u op de koop toe toegang tot een veilige parking, de Yamaha tribune & VIP Launch, de mogelijkheid om de gamma te testen of op wandel te gaan met behulp van een road-book!