Niet voor iedereen
Een ding is duidelijk: Europa is niet meer het centrum van alle activiteiten. In plaats van een 320d ActiveHybrid te ontwikkelen die zonder twijfel zuinigheidsrecords zou breken, oriënteerde BMW zich op zijn grote zescilinder turbobenzine als verbrandingsmotor. Deze auto zal vooral over de grote plas zijn afzetmarkt vinden, waar viercilinders beschouwd worden als gewone ‘luchtcompressoren’. Dat laat de constructeur ook toe om de dure ontwikkelingskosten te dekken met een hogere prijs.
In enkele woorden
De mechanische basis wordt overgenomen van de 335i: een grote drieliter zescilinder-in-lijn met drukvoeding die 306 paarden ontwikkelt. De elektromotor brengt het totale vermogen op 340 pk. Het geheel wordt exclusief gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
In elektrische modus
Toyota blijft de meester van de hybrides, maar deze BMW heeft met de elektromotor een langere autonomie dan de Japanners. De lithium-ionbatterijen halen een actieradius van 4 km en laten een maximumsnelheid van 75 km/u toe, zonder ook maar een druppel benzine te verbranden. Enige voorwaarde: een zéér lichte rechtervoet. Bij een constante snelheid kan de elektromotor het ook eventjes overnemen van de benzinemotor.
Volgens de constructeur
Qua prestaties en verbruik kondigt de constructeur de volgende cijfers aan: 250 km/u, 5,3 seconden van 0 tot 100 km/u, een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km en 139 g CO2/km. Spectaculaire cijfers als je weet dat ze één enkele auto beschrijven.
3-Serie als alle andere
Behalve de dubbele uitlaat weggeplukt van de 335i en de letters op de C-stijlen onderscheidt niets deze versie van een 316d. De 3 ActiveHybrid is discreet en getuigt van goede smaak. Het volume van de koffer daalt van 480 tot 390 liter door de aanwezigheid van batterijen.
In werkelijkheid
Bij een koudstart grommen de zes cilinders diep, een geluid dat eerder past bij een sportwagen dan bij een hybride. Maar na enkele kilometers, als de mechaniek op temperatuur is, heerst kalmte aan boord. In Eco Pro-modus, die gunstig is voor het verbruik, rijdt de 3-Serie in alle zachtheid.
De elektromotor doet het verbruik dalen, terwijl je subtiel moet omspringen met het gaspedaal om de benzinemotor niet wakker te maken. Een vooruitziende rijstijl, waar elke handeling precies op maat wordt uitgevoerd. Het eindresultaat is knap: het verbruik in de stad draait rond 6,5 l/100 km. Vergeet niet dat de minste interventie van de motor, een dikke drieliter benzine, het verbruik de hoogte injaagt.
Eco Pro-modus weinig reactief
De roeping van deze auto zet ons uiteraard aan om de te kiezen voor de Eco Pro-modus, maar op de weg selecteren we al snel één van de andere modi (Comfort, Sport of Sport+). Waarom? De trage reacties werken op de zenuwen: vloer het gaspedaal, wacht tot het beheer eindelijk de juiste vragen stelt en de bak beveelt om terug te schakelen en dan wordt de motor wakker. Jammer voor het recordverbruik, maar in de andere modi reageert de auto wel correct.
Sportwagen
Kies de modus Sport of beter nog Sport+ en Dr. Jekyll verandert in Mr. Hyde. De zescilinder wordt dan aangepord tot het maximum van zijn mogelijkheden en zingt als een sirene, de bak schakelt vlot en alles wordt krachtig richting horizon gestuurd. Het blijft allemaal zeer geraffineerd. Rest alleen de schokdemping die niet altijd overtuigt en de redelijk kunstmatige stuurbekrachtiging, het lot van elke 3-Serie.
Portefeuille
Op een parcours van enkele honderden kilometers met een ontspannen ritme en afwisselend in de stad, op gewestwegen en op snelwegen, stabiliseerde ons gemiddelde verbruik onder 8 l/100 km. Gezien het vermogen is dat knap.
Maar met een prijs van 54.250 euro, bijna 7.000 euro meer dan een gelijkaardige 335i, laat de 3 ActiveHybrid zijn troeven duur betalen. Zeker omdat de traditionele uitrustingspolitiek van het merk je verplicht om heel wat dure opties te nemen. Reken op meer dan 10.000 euro extra voor een auto die naam waardig.
Conclusie
Met zijn grote zescilinder richt de 3 ActiveHybrid zich uiteraard niet op onze markt. Taksen, verzekeringen, verbruik: ons land is niet bepaald uitnodigend voor deze hybride. Maar deze auto bewijst dat BMW van wanten weet inzake hybrides: de technologie is geavanceerd en met een kleine viercilinder zou deze 3-Serie een toonbeeld van zuinigheid zijn. Geduld, dat komt nog wel.