Laten we beginnen met de cosmetische details. De 3-Serie berline en Touring hebben een nieuwe blik, met in optie led-koplampen. Ook de achterlichten doen een beroep op die technologie. BMW hertekende ook de voor- en achterbumper. Tot zover de buitenkant. Binnenin kiest BMW voor nieuwe materialen en een aangepast topnavigatiesysteem, dat sneller werkt én gratis zijn kaarten bijwerkt. Nu ja, gedurende drie jaren.

Onder de kap

BMW herschikt het gamma. Bij de diesels is er een nieuwe generatie van de tweeliter viercilinder. De 316d (116 pk), 318d (150 pk), 320d (190 pk), 320d Efficient Dynamics (163 pk) en 325d (218 pk) blijven trouw aan de vier cilinders in lijn. Om van een zescilinder te genieten, moet je een 330d (258 pk) of een 335d (313 pk) bestellen.

Bij de benzine vindt een kleine revolutie plaats: voor de eerste keer in zijn geschiedenis krijgt een 3-Serie een driecilinder onder de motorkap. Het gaat om het basismodel, de 318i met 1.5 turbomotor van 136 pk. De 320i en 330i behouden vier cilinders en ontwikkelen respectievelijk 184 en 252 pk. Tot slot wordt het topmodel 335i vervangen door een 340i met bekende zescilinder-in-lijn (nu 326 pk).

Alle motoren zijn beschikbaar met manuele zesversnellingsbak (vernieuwd en met automatische tussengasfunctie bij terugschakelen) of een automaat met acht versnellingen. De xDrive-vierwielaandrijving is ook beschikbaar in combinatie met enkele krachtige motoren. Tot slot kondigt BMW de herlaadbare hybride 330e aan voor 2016. Goed voor 252 pk en een verbruik van 2,1 l/100 km (49 g CO2/km).

Verwachte evolutie?

Bij een (zeer) sportieve rijstijl heeft de huidige 3-Serie moeite om koetswerkbewegingen onder controle te houden omdat de ophanging te soepel is. BMW lijkt respons te geven aan deze kritiek: de aangepaste ophanging zou iets strakker zijn.