De esthetische aanpassingen vallen niet meteen op. Aan de buitenkant blijven de wijzigingen beperkt tot de traditionele vier: de lichtblokken voor- en achteraan en de bumpers aan de voor- en de achterkant. Het geheel toont nu een beetje scherper, maar de koetswerklijnen blijven subtiel.
Niets nieuws onder de zon?
Het interieur zal iedereen die het laatste decennium achter het stuur van een BMW zat, wel zeer vertrouwd over komen. We zien nog steeds dezelfde uitstraling, dezelfde schermen en zelfde knoppen. BMW lijkt op dit vlak een beetje te conservatief… Gelukkig is er het erg grote multimediascherm dat het geheel een high-tech tintje geeft. Het is sneller en beschikt over een gratis update (gedurende drie jaar) van de kaarten. Het erg volledige systeem is een van de grote troeven van dit nieuwe model. Naast navigatie beschikt het ook over een personal assistantsysteem en verschillende online applicaties.
Onder de motorkap
Op motorisch vlak zijn er geen grote verrassingen. Dit model herneemt de 2.0 viercilinder-in-lijn turbodiesel. In de vorige versie was die nog goed voor een slordige 190 pk, maar in deze uitvoering, die gericht is op een zuinig verbruik, werd het vermogen teruggebracht naar 163 pk. Dat vermogen wordt allemaal naar de achterwielen gestuurd. De motor is verkrijgbaar met een manueel bediende zesversnellingsbak of een automaat met acht verhoudingen.
Sfeer
We zeiden reeds eerder dat de sfeer aan boord een moderne toets mist, maar het voordeel is wel dat ook deze wagen voorzien is van een foutloze ergonomie. Never change a winning team? De bestuurder staat nog steeds centraal en zo voelt het ook aan. De rijhouding is nog steeds uitstekend, maar de zitplaatsen achteraan en de koffer bieden dan weer een gemiddelde hoeveelheid ruimte voor een wagen in dit segment.
Op de weg
Als je vertrekt, dan is automatisch de “EcoPro” modus geselecteerd en daarmee is de motor zo zuinig als mogelijk afgesteld. Dat houdt in dat het gaspedaal niet erg kwiek reageert en wanneer je flink doorduwt, verschijnt er een signaal op het dashboard dat je aanmaant om het rustiger aan te doen. Kortom, een persoonlijke coach die soms irritant aanwezig is, maar er wel voor zorgt dat je tot uitzonderlijke resultaten komt als je z’n aanwijzingen opvolgt. Ons gemiddelde van 5 liter per 100 km is daar het beste bewijs van. Voor een berline van deze afmetingen, met een automatische versnellingsbak en 163 pk onder de motorkap, zijn dat verbluffende cijfers.
Evenwicht
Wat rijdynamiek betreft, heeft BMW niet gelogen. De 320d EfficientDynamics beschikt nog over twee andere rijmodi, Comfort en Sport, die het rijgedrag van de Duitser helemaal aanpassen. Op dat moment zijn de 163 pk ook daadwerkelijk voelbaar en de automatische versnellingsbak geeft de wielen de nodige ademruimte wanneer je flink met het gaspedaal speelt. Op het rijgedrag valt niets af te dingen, mede dankzij de bijzonder goed uitgekiende verdeling van het gewicht. Aan de andere kant is dit ook een wagen waarmee je niet constant op het scherp van de snee rijdt.
Aan een kalmer tempo heb je tijd om te genieten van de puike isolatie (die de typerende dieselgeluiden bij koude start erg goed weet te filteren) en de knappe audioinstallatie. Het comfort is typisch Duits, een tikkeltje stug, maar niet in die mate dat je last krijgt van je onderrug.
Prijs
Hij is dan wel bijzonder zuinig qua verbruik, qua aankoop is de 320d EfficientDynamics niet de goedkoopste. Met een manueel bediende versnellingsbak dien je 35.700 euro te betalen. Wie voor een automaat kiest, die wordt pas voor 37.890 euro de nieuwe eigenaar. Dan gaan we er van uit dat je je niet laat verleiden door de rijkgevulde optielijst. Ons testexemplaar kostte bijna 50.000 euro! We wisten uiteindelijk op een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km af te kloppen. BMW kondigt nog straffere cijfers aan. De officiële cijfers geven ‘m een verbruik van 3,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 102 gr/km mee. De automatische versnellingsbak doet nog beter met een officieel verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km.
Besluit
Niet meer dan 5 liter per 100 km verbruiken en dat bij een soepele rijstijl en zonder dat je het gevoel hebt dat de wagen zich moet voortslepen? Dat is voor een berline van dit kaliber een heuse krachttoer. Daar komt nog bovenop dat de BMW zijn dynamische rijeigenschappen niet heeft ingeleverd. De 320d blijft ook in deze EfficientDynamics-uitvoering de referentie, al dien je daar behoorlijk voor in je geldbuidel te tasten als je ‘m comfortabel wil uitrusten.