Die vernieuwing begon met de fantastische Giulia. Een knappe Italiaanse berline die internationaal de harten van de bezoekers op de verschillende salons moeiteloos wist te veroveren. Het nieuws dat de productie werd uitgesteld naar de zomer van 2016 was dan ook een domper op de feestvreugde. Was de wagen nog niet klaar? Heeft het Italiaanse merk problemen met de distributie? Steeds als er vertraging is bij de plannen van Alfa Romeo dan is dat vaak terug te brengen naar de Aziatische markt. De Chinese markt heeft bijzonder veel potentieel en is belangrijk voor de lancering van de Giulia. Het feit dat die markt het momenteel minder goed doet, net zoals Japan en Australië overigens, heeft dus zijn weerslag.

De Fiat Groep richt zich dus op andere grote afzetmarkten en de invloed van de Verenigde Staten speelt in het nadeel van Alfa Romeo. De koers van de olie is zo laag dat Sergio Marchionne er de voorkeur aan geeft om het SUV-merk, Jeep, naar voren te schuiven. Het budget dat voorzien was om Alfa Romeo weer op de kaart te zetten, is verschoven naar Jeep. Een kortzichtige strategie? Misschien… de geschiedenis zal uitwijzen of de grote baas gelijk heeft.

Fiat bevestigt evenwel dat de initiële plannen dan wel vertraagd zijn, maar dat wil geenszins zeggen dat ze niet meer zouden uitgerold worden. Er komen dus nog steeds acht nieuwe Alfa’s op ons af, onder meer de Giulia en de vervanger van de Giulietta. Daarnaast zit er allicht een nieuwe SUV en - heel misschien - enkele extra-sportieve modellen in de pijplijn.