Met meer dan 8 miljoen verkochte auto’s wereldwijd in 2015 is de groep van Kia en Hyundai al lang geen kleine speler meer in de autowereld, zoals twintig jaar geleden. Het succes lijkt niet te stoppen, vooral in Europa waar het merk als enige constant groeide de afgelopen acht jaar. De ambities liggen nu hoger dan ooit. Daarin speelt de nieuwe Sportage, het meest verkochte model bij ons, een vooraanstaande rol.
Grote uitdaging
De Sportage werd in alle bescheidenheid voor het eerst onthuld in 1993. Nu is hij in z’n eentje goed voor 27 procent van de verkoop van Kia in Europa. De sleutel tot dit succes? De zeer geslaagde derde generatie, vooral op het vlak van stijl. De uitdaging was dus groot: het model volledig vernieuwen zonder hem helemaal te vervormen.
Voorzichtige aanpak
Kia heeft geen enkel risico genomen. De nieuwe Sportage is geënt op het formaat van de vorige. Hij klimt gewoon iets hoger in het gamma en verfijnt zijn uiterlijk. Op foto’s ziet hij er misschien wat vreemd uit, maar in het echt oogt de Sportage verleidelijker, met een dynamisch front en een gespierde kont.
Helemaal volgepropt?
Met zijn lengte van 4,48 meter is de Sportage fors ruimer: zelfs jouw baskettende tiener en zijn vriend kunnen gemakkelijk achterin zitten. De bank verschuift niet, maar je kunt de hoek van de rugleuning instellen. De kofferruimte, met een volume van 491 tot 1.492 liter, heeft een erg praktische dubbele vloer. Binnenin scoort de Sportage op alle vlakken. De afwerking is boven alle kritiek verheven en de sfeer is misschien niet vrolijk maar straalt wel kwaliteit uit.
Sportief?
Tijdens de persconferentie benadrukte Kia de dynamische kwaliteiten van zijn nieuwkomer. Voor het eerst bestaat hij in de afwerking ‘GT Line’ met enkele opvallende esthetische attributen. De werkelijkheid is genuanceerder. De Sportage verdedigt zijn eer op de weg met een homogener weggedrag dan vroeger, maar lijdt onder een matige schokdemping van de achteras, een iets te kunstmatige besturing en vrij zwakke motoren.
De verkooptopper, de 1.7 CRDi met 115 pk, presteert correct en werkt in stilte. Het is natuurlijk geen krachtig monster en je zult niet versteld staan van zijn prestaties, maar zijn soepelheid is aangenaam bij dagelijks gebruik. Over de 1.6 GDI benzine met 132 pk kunnen we moeilijk hetzelfde oordeel vellen. Die is erg hol onderin de toeren. Voor gebruik in de stad lijkt hij ons wel te volstaan.
Tot slot konden we de 2.0 CRDi met 185 pk testen, uitgerust met vierwielaandrijving en automatische versnellingsbak. Zijn weggedrag is iets evenwichtiger, maar de motor leek niet in vorm, rekening houdend met het vermogen dat Kia belooft. Maar met zo’n motor kan de Sportage toch rivaliseren met enkele statige berlines.
Uitrusting
De Sportage klimt hogerop en dat blijkt ook uit de uitrusting. Behalve een adaptieve snelheidsregelaar (gepland, maar nog niet beschikbaar bij de lancering), ontbreekt er niet veel. De Sportage heeft een automatische noodrem voor de stad met voetgangersherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer wanneer je achteruitrijdt, meedraaiende verlichting in bochten, automatische grootlichten, een camera met zicht van 360 graden, een groot panoramisch dak, herkenning van snelheidsborden, waarschuwing voor wegmarkeringen, …
Gamma en prijzen
Kia biedt vier afwerkingsniveaus (Lounge, Fusion, Sense en GT Line), twee benzinemotoren (1.6 GDI met 132 pk en 1.6 T-GDI met 177 pk) en drie diesels (1.7 CRDi met 115 pk en 2.0 CRDi met 136 of 185 pk). Voor de transmissie biedt Kia twee automaten (ofwel met dubbele koppeling, ofwel met klassieke koppelomvormer), naargelang het motorvermogen en vierwielaandrijving op de krachtigste motoren.
De tarieven van de Sportage vallen mee, met een basisprijs van 23.090 euro voor de 1.6 GDI Lounge (tel er 2.300 euro bij voor de dieselversie). De 1.7 CRDi Fusion van 29.290 euro neemt ongetwijfeld het gros van de verkoop voor zijn rekening en heeft al een vrij ruime uitrusting. Voor het absolute topmodel, de GT Line AWD CRDi met 185 pk, moet je wel rekenen op 43.390 euro. Dat kan al tellen, maar voor die prijs is echt alles inbegrepen. Behalve het lederpakket voor de Fusion, de metaalkleur en het panoramisch dak zijn er bijna geen opties. Uiteraard is ook de garantie van zeven jaar opnieuw van de partij.
Conclusie
Net als zijn neef, de Hyundai Tucson, boekt de Kia Sportage een intelligente vooruitgang. Hij staat kwalitatief een niveau hoger, is beter uitgerust en rijdt leuker. Kortom, hij zou het succes van zijn voorganger moeten kunnen bevestigen. Vooral omdat hij er niet van profiteert om de prijzen te verhogen. De Sportage is comfortabel en stil, maar is helemaal niet sportief, ondanks zijn suggestieve uiterlijk en de GT Line-afwerking.