We keren zeventig jaar terug. BMW staat aan de start van de Mille Miglia, als plots het oorlogsgeweld uitbreekt. Dat noopt de constructeur om zijn wedstrijdwagens te verbergen, ergens op het platteland. Het opzet slaagde want de vijf auto’s overleefden ongeschonden de oorlog. In de verwarring na de oorlog werden de auto’s verspreid en kon alleen de 328 Kamm Coupé terugkeren naar de fabriek.

Vernietigd begin jaren vijftig

De directeur van de sportafdeling van BMW, Ernst Loof, kocht de speciale 328. Maar Ernst verliet het Beierse schip en startte een eigen sportwagenmerk: Arista. Financiële problemen staken al snel de kop op en Loof zag zich verplicht om de 328 Kamm te verkopen. Na een ongeval in het begin van de jaren vijftig werd de auto naar een donker hoekje van een garage verwezen.

Titanenwerk

In de jaren negentig werd de BMW helemaal gerestaureerd. Om dat helemaal volgens de regels van de kunst te doen, deed de museumafdeling van de constructeur een beroep op de archieven van de fabriek en van particulieren. Computerberekeningen en de vaardige handen van koetswerkexperten en motorbouwers zorgden voor een goede afloop.
De auto is nu helemaal klaar om voorgesteld te worden op de elegantiewedstrijd van Villa d’Este.