Het gaat goed met BMW
Qua verkoop vervult de 5-Serie zijn opdracht … en zelfs meer dan dat. Er werden al meer dan één miljoen exemplaren verkocht. Daarmee was hij in 2012 niets meer of minder dan de leider van het segment. De meeste berlines gaan van de hand in de Verenigde Staten. De 5 Gran Turismo wordt vooral in China verkocht. Ten slotte geniet de Touring (break) de voorkeur van de Europeanen, vooral van de Duitsers.
Discrete facelift
In tegenstelling tot Mercedes, dat het gezicht van de E-Klasse helemaal omgooit, houdt BMW deze update erg sober. Hertekende koplampen en, voor de Gran Turismo, nieuwe bumpers. Maar het beste zit binnenin, te beginnen met een koffervolume dat 60 liter groeit tot 500 liter in de Gran Turismo.
Nieuwe versie: 518d
Alle motoren voldoen voortaan aan de zeer strenge Euro 6-uitstootnormen. Voor de fijnproevers is er de 550i met 450 pk sterke V8. Interessanter – voor onze markt toch – is de komst van de 518d, met een tweeliter diesel met 143 pk. Die zou maar 4,5 l/100 km verbruiken en 119 g CO2 uitstoten, identieke waarden als de 520d met 163 of 184 pk.
Details die plezier doen
Als geste breidt BMW de uitrusting uit met een kofferdeksel dat met een voetbeweging opent, botswaarschuwing met remfunctie, adaptieve led-koplampen en een aangepast onderstel.
Sterk verbonden
Het toppunt van het spektakel is het infotainmentsysteem. De internetverbinding maakt het mogelijk om naar jouw favoriete websites te surfen (bij stilstand), te zoeken via Google of berichten te plaatsen op Facebook. Er hoort ook een dictafoon bij die berichten noteert en verstuurt per e-mail. Voor muziekliefhebbers heeft BMW een onuitputtelijk repertoire, direct beschikbaar in de interface. Gedaan met downloads, cd’s of iPods. Dit is ongetwijfeld de toekomst.
Daar wordt nog de noodhulp en praktische bijstand aan toegevoegd. Op zoek naar een modern restaurant binnen een straal van vijf kilometer? Eén klik, nog een klik en hop! Iemand van BMW helpt jou en kan zelfs het adres direct versturen naar jouw navigatiesysteem. En er is meer. Heb je een panne? Bel de technische service, die in sommige gevallen zelfs jouw auto vanop afstand kan herstellen.
530d berline
Voor deze eerste test stelde BMW een rondje voor achter het stuur van een 530d berline. Trouw aan zichzelf toont die meerdere gezichten: van ultracomfortabel (een beetje zoals een schip in de modus Comfort +) tot zeer reactief en snedig in de Sport +-stand. Stuurbekrachtiging, schokdemping, reactie van het gaspedaal, beheer van de versnellingsbak: alles verandert, zelfs de ‘tomaatrode’ weergave van de instrumenten in de sportmodus.
Een auto met vele gezichten dus, die zeer goed smaakt met de drieliter dieselmotor. De 245 paarden en het koppel van 560 Nm zorgen voor sportieve acceleraties, in goede banen geleid door de uitstekende automaat. Maar bij ons zullen we deze motor niet vaak tegenkomen.
535i Gran Turismo
De Gran Turismo moet vooral de groeimarkten overtuigen en profileert zich als een berline met subliem comfort. De dynamiek verliest wat pluimen, het weggedrag is minder snedig dan bij de 5-Serie berline en Touring. Pas je aan aan de filosofie van deze schone en laat je verwennen door het comfort van de schokdemping en de ontelbare mogelijkheden van het multimediasysteem. Als je de kans krijgt, ga achterin zitten: de ruimte is gigantisch. De zescilinder benzinemotor heeft veel vermogen (306 pk) en soepelheid, met bovendien een onstuimig maar gedempt geluid bij acceleraties.
De prijzen
Geen vakantiepromoties bij de 5-Serie: de 518d kost al minstens 39.450 euro. Zoals gewoonlijk voeren de opties de prijs op. Weet ook dat de schitterende connectiviteit een prijs heeft: 365 euro voor de ConnectedDrive-diensten (drie jaar), 165 euro voor de realtimeverkeersinfo (drie jaar), 265 euro voor de praktische bijstand (drie jaar), 60 euro voor de Remote Services om de auto vanop afstand te controleren met jouw smartphone (centrale vergrendeling, alarm, …) en 110 euro per jaar voor de internetverbinding.