Met 43.158 inschrijvingen in juni noteerde de Belgische automarkt een daling met 9 procent tegenover juni 2012. Een drama? Neen, want door informaticaproblemen vorig jaar werden enkele inschrijvingen van mei 2012 bij juni geteld, waardoor dat een uitzonderlijke maand werd. Het eerste semester van dit jaar blijft trouwens stabiel tegenover 2012 (plus 1,67%), wat betekent dat de sector nog altijd ziek is.

Bestelwagens verliezen

Het economische klimaat is dus nog altijd niet gunstig, wat vooral voelbaar is bij de zware bedrijfsvoertuigen. “Deze sector blijft duidelijk lijden onder de uitvlagging van vloten, wat samen met de zwakke transportvraag sterk blijft wegen op de inschrijvingen”, zegt autofederatie Febiac.  

Nettocijfers

Om een realistischer overzicht te krijgen van de markt, verspreidt Febiac nu ook nettocijfers van de inschrijvingen, verminderd met het aantal wagens dat al binnen de dertig dagen opnieuw uitgeschreven wordt. In het eerste semester zien we hierdoor VW, Peugeot en Renault (in die volgorde) als toptrio in plaats van VW, Renault en Peugeot. In juni haalde Audi een uitstekend resultaat, voor Citroën, Opel, Ford, Mercedes en het verbluffende Dacia.