Zoals gezegd profileert BMW de nieuwe 5-Reeks als een echte reiswagen. We hebben de proef op de som genomen: op enkele dagen tijd legden we zowat 2.000 km af om te proeven van het rijplezier dat op de cover van de brochure beloofd wordt. En laten we met de deur in huis vallen: we werden absoluut niet ontgoocheld.
Van de invoerder kregen we een 530d ter beschikking. Als we al zijn kwaliteiten optellen, hoeft hij maar weinig concurrenten te vrezen. Mechanisch gezien neemt hij de aandrijfgroep van de 730d over. Die overtuigde al in de 7-Reeks en 5-Reeks GT, maar moet hier twee- à driehonderd kilo minder meezeulen. De motor voelt zich erg in zijn sas en wordt perfect bijgestaan door de optionele automaat met acht verhoudingen.
7-Reeks als donor
Ook het onderstel erft enkele elementen van de 7-Reeks. Zo vinden we de bijzondere aluminium driehoeken van de ophanging terug en de gesofisticeerde Integral V-achteras, ook al uit aluminium. Het onderstel heeft net als de motor geen moeite met het lichtere koetswerk, wat voor een erg evenwichtig rijgedrag zorgt.
De stuurinrichting is niet hydraulisch bekrachtigd, zoals doorgaans in dit segment, maar elektrisch. De EPS (Electrical Power Steering) kan in optie voorzien worden van een variabele ontdubbeling en ook op de achterwielen inwerken. Door ze aan lage snelheid in de andere richting dan de voorwielen te laten draaien, verkleint de draaicirkel met 50 cm. Bij hogere snelheid draaien ze in dezelfde richting waardoor de auto bij richtingsveranderingen veel stabieler blijft.
Nog altijd in optie kan de bestuurder de afstelling en de reactiviteit van het onderstel beïnvloeden met het zogenaamde Adaptive Drive, dat Dynamic Damper Control en Dynamic Drive combineert.
Het spel van de opties…
In de praktijk grijpt Dynamic Drive in op de torsiestangen, terwijl de Dynamic Damping Control de schokdempers regelt. Dynamic Drive beïnvloedt ook de respons van het gaspedaal, de automaat, de stuurinrichting en de antislipregeling. Je kunt de 5-Reeks met andere woorden op elk moment aanpassen aan je wensen en kiezen tussen een comfortabele of een sportieve rijstijl.
BMW biedt nog veel meer opties die het leven aan boord gemakkelijker maken, te veel om allemaal op te sommen. Of wat dacht je bijvoorbeeld van een bekrachtiging van het sluitingsmechanisme van de deuren of nachtzicht met een infraroodcamera? En dan vergeten we nog de Active Cruise Control, die automatisch een veiligheidsafstand bewaart tot je voorganger en desnoods de auto helemaal tot stilstand brengt. The sky is the limit. De gefortuneerde liefhebber kan zijn 5-Reeks uitrusten als een luxelimousine.
Geen beperkingen
Dat ruime optie-aanbod vormt tegelijk één van de grootste kwaliteiten van de 5-Reeks en één van de grootste nadelen. Wie het allemaal politiek correct wil houden en niet in een statige limousine als de 7-Serie wil gereden worden, kan voor een 5-Reeks kiezen met alle leuke hebbedingetjes.
De optielijst telt maar liefst tien bladzijden en heeft voor iedereen wat te bieden, maar wel tegen stevige prijzen. Wie zich helemaal laat gaan, rijdt naar huis met een 5-Reeks die net zo rijkelijk is uitgerust als een 7-Reeks. En dezelfde technische eigenschappen erft, want beide modellen delen dezelfde motoren en hetzelfde platform. Binnenin is de 5-Reeks niet zo ruim als zijn grote broer, maar hij is lichter en minder omvangrijk.
Maar de prijs…
De keerzijde van de medaille is dat de 5-Reeks zijn kwaliteiten duur laat betalen en dat je ook voor snufjes die je standaard verwacht, moet bijbetalen. De 530d kost 51.800 euro, maar onze testversie was voor 38.805 euro aan opties voorzien. In totaal leverde dat 90.605 euro op.
Geen nood, voor die prijs heb je een bijzonder aantrekkelijke auto die schitterend rijdt en daarbij nog eens heel zuinig is. Ondanks bijna 1.800 km aan een stevig tempo (in Duitsland uiteraard) verbruikten we maar 8,1 l/100 km. En met de optie BluePerformance beantwoordt hij dankzij een speciale katalysator nu al aan de toekomstige Euro 6-normen.