In de 12 Uren van Spa werden ze nog op het nippertje geklopt in de slotfase, maar Eric van de Poele en Vincent Radermecker hebben tijdens de proloog van de 25 Uren VW Fun Cup een klinkende revanche genomen. De piloten van de Volvo S60 Silhouet behaalden de dubbel, telkens voor de regerende kampioenen Frédéric Bouvy en Christian Kelders.
Liefhebbers van spanning werden niet verwend tijdens de eerste race van 60 minuten : Eric van de Poele nam meteen afstand. Hij tolereerde enkel het gezelschap van Koen Wauters... tot de 4de doortocht op de Raidillon, waar de KIA-piloot in de fout ging en definitief de rol moest lossen. Toen hij zich liet aflossen, had "VDP" al een voorsprong van een halve minuut. Zijn teamgenoot Vincent Radermecker kon rustig de voorsprong controleren en een eerste overwinning binnen halen voor de Volvo S60 Silhouet: « Sinds de 12 Uren werd de auto nog verbeterd dankzij een evolutie van de motor... Het effect daarvan was door de enorme hitte trouwens nog niet helemaal te voelen, » vertelde de Luikenaar na de viering op het podium. « De afstellingen van het differentieel werden ook verfijnd en het monteren van een nieuwe stabilisatorstang heeft de wegligging van de S60 nog nauwkeuriger gemaakt.»
Frédéric Bouvy, die een sterke opmars maakte nadat hij Christian Kelders afloste, werd met de Renault als tweede afgevlagd, voor Werner Moonens die een goed wedstrijdbegin van Iain Dockerill kon afwerken. Steve Vanbellingen, die problemen had met de toerentalbegrenzer, moest tevreden zijn met de 4de plaats voor de broers Gomez, wiens GC10 een deel van de motorkap vooraan verloor. De 6de plaats ging naar Armand Fumal en Edouard Mondron, erg tevreden over een probleemloze race en winnaars in de klasse S2 waarin debutant Vincent Vanden Abeele sterk presteerde. Verder volgden de tenoren in de klasse T3, die opnieuw gedomineerd werd door de twee teams van DB Motorsport, terwijl Stefan Polderman weer te sterk was in T2 met zijn duivels Renault Clio.
« Bewogen » tweede start…
De start van de tweede race werd opgeschrikt door een enorme aanrijding waarbij vijf wagens betrokken waren in de afzonk voor de tribunes: de SEAT van Christian Franck, de VW van Antoine Choque en de Renault Clio's van Nick Stevens, Christian Sterckx en Nicolas Léonard. Die laatste maakte onvrijwillig een reeks koprollen, maar hij kwam gelukkig ongedeerd uit de vernielde wagen. Een neutralisatie drong zich op, zodat de commissarissen de piste weer vrij konden maken. Na een neutralisatie van 18 minuten achter de safety-car (met een doortocht door de pitstraat omdat de piste nog geblokkeerd was), kon de race weer van start gaan onder aanvoering van Kris Wauters (KIA), die echter al snel moest plooien voor Vincent Radermecker en Frédéric Bouvy. Die laatste kwam aan de leiding in de 8ste ronde wanneer "Rader" een pitstop maakte, maar de posities werden weer omgekeerd na de pitstops. Na een kort intermezzo aan de leiding van Michael Schmetz met de GC10, nam Eric van de Poele de maat van Christian Kelders.
Vanaf dat moment ging alle aandacht naar de remonte van Koen Wauters. Die nam eerst de maat van Christian Kelders en vervolgens naderde hij sterk op Michel Schmetz. Het duel tussen de twee piloten is gespierd. Te gespierd, want het duel eindigde met een fatale aanrijding voor de KIA en de GC10 in de haarspeld van Brussel. De kampioen profiteerde om de 2de plaats terug te nemen, voor Harry Stoeltie en Olivier Gomez, die na de finish gediskwalificeerd zou worden (hoogte van de kas niet conform). Daardoor eindigden de BMW's 320d van Freebird-Verdonck en Den Boer-Rijnbeek weer gegroepeerd op de 4de en de 5de plaats, voor de Touring Cup van Fumal-Mondron. In de uitslag merken we nog een mooie 9de plaats op van Vincent Vanden Abeele, de 10de plaats van Alain Bader-Sarah Bovy en de Britten Mark Lemmer-Michael Brown die met hun Honda integra de maat namen van Polderman, de sterke man in de klasse T2.
In het kampioenschap blijft de tandem Bouvy-Kelders aan de leiding, maar het blijft erg spannend met nog twee meetings - of vier races - op het programma. De deelnemers hebben nu twee maanden tijd om de Francorchampagne voor te bereiden, maar heel wat teams hebben ondertussen ook de 24 Uren van Zolder (21 en 22 augustus) op hun agenda staan.
Klassement race 1 : 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouet) 24 ronden in 1h01.24.340 ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 26.161; 3. Moonens-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouet) op 1.25.168 ; 4. Vanbellingen-Stoeltie (BMW M3 Silhouet) op 1 ronde; 5. Gomez-Gomez (GC10-1) ; 6. Fumal-Mondron (Touring Cup), 1ste in S2 ; 7. Verdonck-Freebird (BMW 320d), 1ste in T3 ; 8. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d) ; 9. Thiry-Schroyen (Jaguar XF Silhouet); 10. Latinne-Smits (VW Scirocco)... 20. Polderman (Renault Clio) op 2 ronden, 1ste in T2… 37. Naniot-De Ridder (Toyota Yaris) op 5 ronden, 1ste in T1 ; etc. Snelste ronde: Eric van de Poele (Volvo S60 Silhouet) in 2.28.590.
Klassement race 2 : 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouet) 20 ronden in 1h01.36.978 ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 24.023 ; 3. Vanbellingen-Stoeltie (BMW M3 Silhouet) op 1.02.373 ; 4. Freebird-Verdonck (BMW 320) op 2.23.750, 1ste in T3 ; 5. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d) op 2.30.040 ; 6. Fumal-Mondron (Touring Cup) op 2.42.636, 1ste in S2 ; 7. Wauters-Wauters (KIA Pro_Ceed Silhouet) op 3.13.394 ; 8. Schmetz (GC10-1) op 1 rond ; 9. Vanden Abeele (Touring Cup) ; 10. Bader-Bovy (Mitsubishi Evo 8)… 17. Lemmer-Brown (Honda Integra), 1ste in T2 ; etc. Snelste ronde : Vincent Radermecker (Volvo S60 Silhouet) in 2.29.910. Kampioenshap (officieus) : 1. Bouvy 137,5 pts ; 2. Radermecker-van de Poele 114,5 ; 3. Vanbellingen 114 ; 4. Kelders 106 ; 5. Stoeltie 79 ; etc.