Alpina was in het verleden al niet bang om ongewone beslissingen te nemen. Zo biedt de Duitse constructeur al meer dan tien jaar dieselversies van zijn sportieve BMW-varianten aan. En omdat het merk mee wil zijn met zijn tijd, staat het zeker niet afkerig tegenover hybridemodellen.

Het juiste moment

Maar die zijn nog niet voor meteen. Volgens Alpina-CEO Andreas Bovensiepen, de zoon van stichter Burkhard Bovensiepen, is het een goede zaak om vroeg mee te zijn met nieuwe technologische ontwikkelingen. Maar de klanten moeten er ook klaar voor zijn, en daarvoor is het volgens Bovensiepen nu nog niet het juiste moment.

Diesel

Alpina-klanten leggen vaak lange afstanden af met hun auto, meestal buiten de stad. En dat is uiteraard niet het uitverkoren speelterrein voor hybrides, waardoor de klanten die vooral een zuinige Alpina willen, nog steeds beter af zijn met een diesel.

Minstens zes

Bovendien zitten er nog geen interessante hybride aandrijflijnen bij de huidige BMW’s, die als basis dienen voor de Alpina-modellen. Alpina-klanten willen immers nog steeds minstens zes cilinders, en een eigen hybride aandrijflijn uitwerken met minstens zes cilinders zou het merk teveel geld kosten.

Uitstoot

Tegen 2020 moet het modelaanbod van autoconstructeurs volgens de EU een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km hebben. BMW valt onder die maatregel, maar omdat Alpina jaarlijks nog geen 1.000 auto’s verkoopt, moet het die maatregel voorlopig niet naleven. Verandert de regelgeving toch of komt er van klanten toch interesse voor hybrides, dan mag dat voor Alpina geen probleem zijn. Op twee jaar tijd kan de constructeur een hybride model klaar hebben.