In 1974 besluit BMW om de distributie van zijn producten in België over te nemen. Daarvoor was het de familie Moorkens die de verdeling deed. Hiermee is het tweede rechtstreekse filiaal van de constructeur geboren. In 2003 evolueert BMW Belgium naar BMW Group Belux en beheert vanaf dan ook de Luxemburgse markt. Aanvankelijk blijft BMW Belgium in de oude gebouwen in Kontich, maar in 1985 verhuist het bedrijf naar de nieuwe lokalen in Bornem. In 2000 wordt het BMW Driving Center geopend en even later volgt het Riding Center. Zo kunnen klanten voor hun aankoop zowel auto’s als motoren testen.

De Bayerische Motor Werke starten in 1916 met de productie van vliegtuigmotoren. In 1922 rollen de eerste motoren met het blauwwitte schildje uit de fabrieken. Als BMW in 1928 Dixi overneemt, breidt het aanbod auto’s uit. Aanvankelijk wordt de productie van de Austin Seven verdergezet, in licentie, maar wat later komen er eigen modellen. In 1984 verkoopt BMW in België 9.000 auto’s. In 2008 zijn dat er 31.000, zonder daar de 7.150 Mini’s en 2.250 motoren bij te tellen.

De Groep stelt 370 mensen tewerk, en tel daarbij nog eens 2.460 arbeidsplaatsen in de concessies. Meer dan de helft van de dealers was al BMW-dealer toen BMW Belgium opgericht werd. Vooral familiebedrijven, en in een derde van deze concessies runt de tweede generatie intussen de zaak. Jaarlijks investeert een dealer gemiddeld 4.000.000 euro in zijn bedrijf.

BMW is een topmerk in het premiumsegment. De uitstekende ecologische prestaties zijn opmerkelijk. Het BMW Efficient Dynamics werd in 2007 voorgesteld en vermindert zowel verbruik als uitstoot, zonder aan het typische rijplezier van BMW te raken. In de studiebureaus worden de economische en ecologische doelstellingen van de toekomst uitgewerkt. Op het salon van Frankfurt krijgen we de hybride versie van de 7 Reeks en de X6 te zien. In de USA, in Berlijn en München rijden momenteel enkele Mini E’s rond. Dit in het kader van ‘Project i’ dat de mogelijkheden bestudeert van de elektrische auto in de stad. BMW wil voor 2012 de helft van zijn gamma vernieuwen en tegelijk enkele nieuwe niches ontdekken. Denk maar aan modellen als de X6 en de toekomstige Gran Tourismo. Een mooie toekomst...