Bruno Wouters

28 NOV 2012

Een aangename evolutie, maar helaas niet voor iedereen ...

 

 


Wat is de motorwereld toch een bizar wereldje, sommigen zijn op z'n minst aarzelend te noemen, anderen lijken wel verstijfd. Er is maar weinig nieuws te bespeuren. Er zitten wel enkele aantrekkelijke modellen tussen, maar die zijn maar weinig innoverend. Toch maken enkele constructeurs het verschil, zoals Honda of BMW, beiden ook begaan met de autowereld. Zou dat een deel van de verklaring kunnen zijn?

 


In tegenstelling tot wat er bij de autoconstructeurs aan het gebeuren is stellen we vast dat de motorbouwers blijkbaar genoegen nemen met het toevoegen van wat elektronica om het nutteloos geworden vermogen te kunnen temmen. Als het op verbruik aankomt dan zien we zo goed als geen nieuwe cijfers (is de motor nog altijd maar een stukje speelgoed?), en dat is in de autowereld helemaal anders. De ene gaat daar al wat verder in dan de andere, maar de resultaten zijn ronduit indrukwekkend.

Het volstaat om bij BMW eens naar de prestaties/verbruik verhouding van enkele modellen te kijken om met onze mond vol tanden te blijven staan. BMW buit alle mogelijke pistes uit. Benzine, diesel, hybride, waterstof, elektrisch, niets laten ze aan het toeval over en ze profileren zich als een wereldspeler als het op mobiliteit aankomt.

Toekomstvisie

Als het voor BMW op mobiliteit aankomt, dan maakt de tweewieler daar integraal deel van uit. De twee recente scooters van BMW Motorrad zijn daar een voorbeeld van. Een elektrische aandrijving bekijken ze al een tijdje met voertuigen zoals de 3 Reeks ActiveHybrid, of de Mini E, twee modellen dat we kort hebben kunnen testen.

Die onderzoeken zullen leiden tot het nieuwe BMW i gamma. De innoverende i3, van A tot Z een elektrische wagen, vindt de auto helemaal opnieuw uit. Zelf zijn structuur, op basis van carbon, is helemaal nieuw. Die ervaring, in combinatie met die dat ze hebben opgedaan met de scooters lag aan de basis van de BMW C evolution. In contrast tot het officieel discours, zal de tweewieler bij BMW in de toekomst wel degelijk uitmaken van de oplossing voor de mobiliteit. 

Globale oplossing

In tegenstelling tot onze overheid hebben de verantwoordelijken bij BMW dat goed begrepen, en komt de C evolution binnen een goed jaar op de markt. Het zal geen universele oplossing zijn, die bestaat niet, maar het zal wel "een" oplossing zijn. Een oplossing dat we hebben kunnen testen tijdens een zonnig uitstapje in Brussel.

De C evolution staat in de showroom te pronken tussen een C600 en C650 in een "Rode Duivels" uitvoering. Dat een appel nooit ver van de boom valt is hier wel degelijk van toepassing met een look dat heel wat weg heeft van de andere scooters van het merk. De afmetingen en stijl zijn vergelijkbaar, en de designers zijn daar met veel verfijning mee bezig geweest.   

Afgewerkt prototype

De combinatie van de witte koetswerkkleur, met hier en daar wat groene tintjes, staan in perfect contrast met de zwarte en grijze kleur van de andere onderdelen. Laat ons nu nog hopen dat het productiemodel vergelijkbaar zal zijn met dit prototype. Zijn design ziet er dan ook volmaakter uit dan de C600 en 650, en dan vooral wat het dashboard en de bekleding van het stuur betreft. 

De informaties op het dashboard worden in een geslaagde grafische vorm weergegeven. Ons prototype was voorzien van een bijzonder verzorgde afwerking, bijna volmaakt zelf, en gaf de indruk dat het dood eenvoudig over een productiemodel ging. Verder was alles zoals gebruikelijk, een druk op de startknop en verder … niets, buiten een "ready" aanduiding op het dashboard.

Stilte

Een lichte draai aan de gashendel en onze C evolution was vetrokken, zonder lawaai, zonder uitstoot, door de showroom heen en zo op straat. Eerste vaststelling, ook al weegt de C evolution zoveel als zijn broers met brandstofmotor, zowat 265 kg, doet zijn laag zwaartepunt hem lichter en handiger aanvoelen. 

We kunnen het hier niet echt over een chassis hebben, maar eerder een groot aluminium blok waar de batterijen en elektronische onderdelen op bevestigd zijn. Dit hebben ze gecombineerd met 15 duim wielen en drie remschijven met ABS. De banden zijn van Metzeler Feelgreen, die lichter zijn en minder weerstand bieden.

Enthousiast

De motor van 11 kW is goed voor een vermogen tot 35 kW, maar ze hebben de topsnelheid beperkt tot 120 km/u. Om een lege batterij helemaal opnieuw op te laden is drie uur geduld nodig, daarna is hij goed voor een autonomie van om en bij de 100 km. Uiteraard maakt deze C evolution ook gebruik van een soort "Efficient Dynamics", wat toelaat om de autonomie met 10% tot 20% te doen stijgen.

Over de gebruikte technologieën bij deze C evolution hadden we geen twijfels, maar we keken wel uit naar zijn wegligging. En dat was geen ontgoocheling! De afwezigheid van het minste geluid of vibraties brengt iets helemaal nieuws met zich mee, maar tegelijk heel voor de hand liggend. Het koppel is steeds beschikbaar en de acceleraties zijn heel reactief, vergelijkbaar met die van een klassieke brandstofmotor!  

Niet voor iedereen

Na onze test was het geen lachertje om terug achter het stuur van onze klassieke scooter plaats te nemen, maar die autonomie blijft een doorn in het oog. Inwoners van Gent of Namen, leg er u maar bij neer, Brussel heen en terug is gewoon niet haalbaar. De mannen van het Pajottenland of Waals-Brabant hebben meer geluk om proper en goedkoop door het drukke stadsverkeer te komen. Niet eerlijk ... 

Advertentie
Advertentie
Advertentie