Benzine valt al lang niet meer in de gunst van een groot publiek dat huivert bij de prijs van een volle tank aan de pomp. Ze betalen liever wat meer bij de aankoop, dan telkens herinnerd te worden aan de grote dorst. Verder moet je niet zoeken om het succes van de dieselwagens te verklaren, kampioenen in een laag verbruik en uitstoot, een heikel punt dat onze fiscaliteit direct beïnvloedt. De prijs van diesel staat nochtans bijna op hetzelfde niveau als benzine, studies verhullen de impact van schadelijke partikels op de gezondheid niet langer en benzinemotoren blijven evolueren, bijvoorbeeld met hybrides die thermische en elektrische energie combineren.

Toyota, pionier op dit domein met de Prius, investeert volop in deze technologie, die we terugvinden in verschillende modellen, ook bij luxedochter Lexus. Het nieuwste model dat van deze technologie geniet, is de Yaris. De derde generatie van de Yaris verscheen in 2011 en hoeft dus niet lang te wachten op een hybrideversie. Minder dan een jaar later rijdt hij op de weg. En hij heeft sterke argumenten.

Esthetisch is er geen revolutie: een hertekende bumper, nieuwe lichten met led-technologie, blauwe logo’s en blauwe accenten hier en daar in het interieur (bijvoorbeeld de stiksels van de zetelbekleding). Het belangrijkste schuilt onder de motorkap en de achterzetels. Het 1.500 cc benzineblok krijgt zestien kleppen, twee bovenliggende nokkenassen en een variabele distributie. Hij is afgeleid van de 1.8 van de Prius, maar dan 50 mm ingekort en 17 kg lichter. De 1.5 ontwikkelt 75 pk bij 4.800 tr/min met een koppel van 111 Nm tussen 3.600 en 4.400 tr/min.

Vermageringskuur

Alle HSD-onderdelen (Hybrid Synergy Drive) werden een pak lichter en kleiner om ze gemakkelijk in te bouwen in een compacte wagen. De brandstoftank en de batterij passen onder achterbank, waardoor de koffer nog 286 liter groot is en de moduleerbaarheid behouden blijft (neerklapbare achterbank). De elektromotor, de generator, de vermogenssplitter en de toerentalreductie met dubbele motor werden ondergebracht in een transmissiebehuizing die even compact is als een klassieke versnellingsbak.

De benzine- en elektromotor van de Yaris Hybrid ontwikkelen samen 100 pk en hij stoot maar 79 g CO2/km uit. In functie van het parcours en de omstandigheden werkt het hybridesysteem van de Yaris in verschillende modi.

Elektrische modus

De verbrandingsmotor valt automatisch uit bij stilstand. De kleine Toyota kan in volledig elektrische modus vertrekken of enkele kilometers rijden bij lage en middelmatige snelheden. De remenergie wordt natuurlijk gerecupereerd om de batterij op te laden. Twee ‘magische’ knoppen kwamen tevoorschijn op de centrale console tussen de zetels: de Eco-modus beperkt de respons van de gasklep en past de klimaatregeling aan en de EV-modus laat toe om helemaal elektrisch te rijden.

De stroomlijn en de rolweerstand werden erg verzorgd, net als de gewichtsverdeling, kwestie van de voordelen van deze hybridemotor optimaal te benutten.

Elke cent telt

Voor wie de kosten van nieuwe technologie vreest, vermelden we nog dat de Yaris zeer economisch te onderhouden is: geen koppeling, startmotor, alternator of distributieketting, minder remslijtage door de energierecuperatie, een batterij die even lang meegaat als de auto (zoals blijkt uit veertien jaar ervaring) en tot slot – mocht je nog niet gerust zijn – een garantie van vijf jaar of 150.000 km op de auto en acht jaar of 200.000 km op de onderdelen van het hybridesysteem. Gerustgesteld?

Genereuze uitrusting

Onze Yaris Style (21.190 euro) zit niet om uitrusting verlegen aangezien de opties beperkt blijven tot metaalkleur, het panoramadak en het SensoPack (regen- en lichtsensor, antiverblindingsspiegel), goed voor in totaal 1.240 euro. Al de rest is standaard: elektrische en verwarmde buitenspiegels, het audio- en gps-systeem met aanraakscherm, de Bluetooth-kit, airco, handenvrije toegang, een boordcomputer. Er ontbreekt niet veel en deze uitrusting rechtvaardigt de gevraagde prijs.

Cool attitude

De Yaris zet zijn bestuurder van nature aan tot een rustig tempo. Geen plaats dus voor stoplichtspurtjes, wel voor een cool attitude, die steeds vaker voorkomt en past bij de tijdsgeest. We genieten dan ook van het rijgemak en de stilte als hij elektrisch rijdt, springen zacht om met het gaspedaal voor een laag verbruik en nemen rustig deel aan het verkeer. Het bevalt ons wel en we komen volledig ontspannen aan op onze bestemming.

Mee met de tijd

Ondanks een gebrek aan sensaties presteert de Yaris correct en is hij op zijn taak berekend. Wel dringt het motorgeluid iets te sterk binnen, de schuld van de CVT-transmissie. Het leven aan boord is heel aangenaam dankzij de uitrusting. Zo kun je jouw telefoon, iPod of mp3-speler verbinden. Het aanraakscherm toont informatie over het rijden en het energiebeheer. De koffer wordt niet beperkt door het hybridesysteem en je ontsnapt aan de Prius-look die vaak bij dit soort auto’s hoort (cf. Honda Insight). Kortom, een kleine auto die mee is met zijn tijd: rustig, economisch, waardevol en niet vervelend.