Land Rover kondigde net de productie van de hybride Range Rover en Rover Range Sport aan, maar BMW blijft niet achter. Het presenteert het concept X5 eDrive. In tegenstelling tot zijn Engelse rivaal, verkiest de Duitser een benzinemotor.
Nog maar een concept
Geen paniek dus. Hol nog niet meteen naar jouw BMW-dealer, voorlopig wordt deze hybride X5 nog niet gecommercialiseerd. Maar het lijdt weinig twijfel dat er wel zo’n X5 komt, eens het concept wat uitgerijpt uit. We verwachten toch een sterke vraag naar dit type aandrijving in Amerika.
Technisch
Tot nu toe bouwde BMW altijd hybrides met dikke motoren. Dat lijkt te veranderen, want de constructeur wisselt hier de traditionele zescilinder-in-lijn biturbo voor een viercilinderturbo. Het vermogen van deze benzinemotor werd nog niet onthuld, maar de elektromotor levert 95 pk. Genoeg om deze kolos in ongeveer zeven seconden van 0 tot 100 km/u te stuwen.
Plug-in hybrid
De lithium-onbatterijen worden aan het stopcontact opgeladen en zorgen voor een autonomie van 30 km met een maximumsnelheid van 120 km/u. Er zijn drie rijmodi: Hybride (standaard), volledig elektrisch en Safe Battery, die de voorkeur geeft aan de benzinemotor om de autonomie van de batterij te behouden.