Dat BMW zich aan het voorbereiden is om een plaats te veroveren op de scooter markt is geen geheim meer. BMW steekt het ook niet onder stoelen en banken dat ze enorm werk aan het verrichten zijn op het gebied van onderzoek naar een elektrische versie van zijn maxiscooter. De mentaliteiten evolueren, de omstandigheden en de inzet ook, en het ervaren BMW heeft enkele troeven dat ze ook willen uitspelen op de markt van de tweewielers. Het huidig aanbod elektrische scooters moet afrekenen met een beperkte autonomie en prestaties, waardoor ze eigenlijk alleen maar van toepassing zijn voor het stadsverkeer en korte afstanden, maar daar wil BMW nu precies werk van maken.
Autonomie en prestaties
Het onderzoek van BMW steunt op twee duidelijke objectieven : dynamische prestaties kunnen leveren, vergelijkbaar met die van een maxiscooter met brandstofmotor, en een autonomie dat een antwoord kan bieden op een dagelijks gebruik. De E-Scooter van BMW beschikt over voldoende kracht en topsnelheid om veilig in te kunnen halen op de snelweg, met passagier. De batterij moet goed zijn voor meer dan honderd kilometer.
Snel opladen via het klassiek net
De batterij van de BMW E-Scooter kan opgeladen worden via de klassieke stekker en netwerken in Europa, de VS, Canada en Japan. Specifieke laadpunten zijn dus overbodig. Als de batterij volledig leeg is kan die in minder dan drie uur opgeladen worden. Uit ervaring weten we dat die batterij maar zelden volledig opgebruikt word, dus zal het opladen in werkelijkheid minder tijd in beslag nemen. Daar komt ook nog eens bij dat de energie dat vrijkomt bij het remmen gerecupereerd kan worden, wat goed kan zijn voor 10 tot 20% meer autonomie.
Technologie
In tegenstelling tot maxiscooters met brandstofmotoren heeft de E-Scooter geen klassiek kader. Het aluminium omhulsel van de batterij en bijhorende electronica doet hier dienst als draagelement, en is aan het achterkader verbonden. De elektrische motor en de bijhorende electronica zijn watergekoeld, en dat is ook het geval voor de lader bij het opladen. Een elektrische pomp zorgt voor de nodige circulatie door de radiator. Bij elektrische wagens worden de batterijen ook via een vloeistof gekoeld, maar uit plaatsgebrek hebben ze voor de E-Scooter voor een luchtkoeling gekozen voor het afkoelen van de batterij. Hopelijk hoeven we niet te lang meer te wachten op deze E-Scooter !