Bruno Wouters

16 JUL 2008

Al de GS modellen zijn niet idem dito!

De verschijning van de GS in kwestie heeft meer dan één verbaasd. Tijdens de voorstelling van de F gamma werd er toen al vermeld dat hij eveneens in een GS versie zou afwijken. Vorige herfst waren er zelfs twee!

De F650 GS neemt vreemd genoeg een patroniem over dat dankzij de 650 monocilinder bekend werd en waarmee eveneens de gamma van de Duitse motoren uitbreidde. Deze onverwachte motor bevredigt een belangrijke lacune in de gamma sinds de verdwijning van de eerste F650GS generatie, dé kleine met dé Rotax motor die aanzienlijk goedkoper is en bestemd is aan nieuwe motorrijders. Er lag dus een gat in de markt naast de indrukwekkende F 800 GS. De 650, die enkel de naam '650' bevat, aangezien hij het frame en de motor van de F 800 GS overneemt, verschilt toch in talrijke punten: de kracht tuimelt van 85 naar 71pk met een maximaal koppel van 1250 rpm minder, de geringe veerhoogte (5cm minder vooraan, 4,5cm achteraan), het voorwiel van 19" in plaats van 21" met één enkele schijf begeleid door een gewone vork en de onopvallende en minder beschermende carrosserie.

Het spel van de zeven fouten

Andere details maken het verschil zoals de aluminium velgen, de kleinere radiator, het stalen stuur of een lichter gewicht. Logisch gevolg uit deze verschillen, een meer toegankelijke motor, met een met 6 cm verlaagd zadel. Ook het optionele laag zadel laat een winst van nog 3cm. Maar ook de motor wordt toegankelijker met zijn gematigde prestaties. Het doelwit is duidelijk: jonge of deeltijdse motorrijders, maar ook vrouwen, op zoek naar een gemakkelijke, gewaardeerde, kwalitatieve machine. Kortom, in dezelfde lijn als de eerst benoemde F 650 GS. Het was dus logisch voor BMW om de naam over te nemen, al hebben de twee generaties maar weinig met elkaar te maken, met uitzondering van de klantenkring. De 650 GS wilt zichzelf serieus, redelijk en men zou er bijna 'vervelend'... aan toevoegen. Zou het de stijl zijn die dit veroorzaakt? Honda, bij voorbeeld handelt niet anders met zijn CBF600 of zijn Deauville. Blijkbaar moeten de "redelijke" motors in een oogwenk opvallen...

Voor rede vatbaar?

'Total success' op dit gebied dus, en men staat hier ver weg van de uitgesproken weelderigheid van de F 800 GS. Het is grappig: de verschillen tussen de twee zien er zó miniem uit, maar uiteindelijk onderscheidt men de twee onmiddellijk door het uitgestraalde imago en men ondervindt duidelijk dat BMW deze tot twee totaal verschillende klantenkringen richt. Het werk van de constructeur wordt beloond want de piloot, hoe weinig ervaren hij ook mag zijn, voelt zich onmiddellijk op zijn gemak. De rijhouding is natuurlijk en comfortabel ondanks een plat en laag zadel. Armen en benen vinden gemakkelijk hun positie en na enkele kilometers hadden wij graag het milde windscherm van de F800 geplaatst ter vervanging van dat geringe schermpje. Qua verwijten, spat de eerste plas rijkelijk uw voeten en indien u in jeans rijdt zult u ontgoocheld zijn over het feit dat uw knieën de stalen buizen omringen in plaats van de carrosserie van het valse reservoir.

De gemakkelijke motor

Jammer voor het rijcomfort, trouwens uitstekend dankzij de verstandig belaste veringen. De welbekende mechanica van de F-reeks werd bewerkt met als bedoeling kalmerende te handelen, met de steeds terugkomende wil er een voor allen toegankelijke motor van te maken. Toegankelijk maar niet tegen een gereduceerd tarief. De twin ontwikkelt maar 71pk meer in plaats van 85 en de koppel werd ietsjes verlaagd maar ruimer verdeeld. Alles ten voordele van de piloot. De motor wikkelt braafjes in vanaf 2.000 rpm. Geen frustratie dus qua kracht, die ruimschoots en voldoende aanwezig is. Natuurlijk krijgt men geen schop onder ons... maar dit is hier ook niet echt nodig. Ook qua transmissie is het een verrassing. De talrijke opmerkingen op de F800S en ST op dit gebied kregen gehoor. De geluiden zijn verdwenen, de horten en stoten ook. Een grote voorruitgang dus... al betreuren wij de verdwijning van de drijfriem, zoveel praktischer dan een ketting qua onderhoud. De versnellingen schakelen gemakkelijk door, zelfs zonder te ontkoppelen en geen enkele opmerking dus qua koppeling.

Een goede oogst

Men gaat verder met de complimenten en nu over het hoofdstuk 'remmen'. De gewone schijven vooraan, die toch sterk nijpen, geven een goede en veilige indruk en men ondervindt het ABS absoluut niet in werking treden. Ook de wegligging verduurt geen kritiek. Zeer 'BMW minded', zeer geslaagd, het kwalitatieve chassis verenigt zowel evenwicht als doeltreffendheid, en dit, in elke omstandigheid. Handig en stabiel, de F650 verslindt de weg, in elke toestand die ook moge zijn. Voorzeker een goede oogst, gericht naar een groot aantal, al ligt de prijs, zoals altijd opnieuw ook zeer BMW gericht!

Onze testmotor wordt uitgewisseld tegen de bescheiden som van 9.944€ met alle opties waarvan hij voorzien werd. Tel dus maar 8.200€ voor het basismodel en 765€ voor het onmisbaar ABS systeem. De rest ligt volledig aan u overgeleverd...  

Advertentie
Advertentie
Advertentie