Deze nieuwe 700GS is nochtans niet echt verschillend van de 650 waar hij de basiselementen van overneemt. Het motorblok, een tweecilinder van 798 cc, is nu goed voor 75 pk (dat zijn er 4 extra) en een koppel van 77 Nm. Geen spectaculaire cijfers, maar meer dan voldoende. Ook het chassis is zo goed als onveranderd gebleven met een robuust kader in staal en een klassiek voorvork van 41 mm.
Evolutie
Wat daarentegen wel nieuw is, is de uitrusting en de beschikbaarheid (in optie) van verscheidene, en voor dit segment zeldzame, technologische en elektronische uitrustingen. Zo krijgt de F700GS een tweede remschijf vooraan met een diameter van 300 mm. Voor de rem achteraan hebben ze de enkelvoudige remschijf van 265 mm behouden. Maar net zoals voor alle BMW Motorrad producten is vanaf nu ook het ABS systeem standaard. Een intelligente keuze, en tegelijk anticiperen ze hiermee de toekomstige Europese wetgeving. In dit geval gaat het om het nieuw, compacter en lichter systeem met twee kanalen. Opmerkelijker is de in optie verkrijgbare gestuurde ESA ophanging.
Elektronica
Met het ESA systeem kan de piloot met een druk op de knop de demping van de ophanging aanpassen, zelf tijdens het rijden. De piloot heeft de keuze uit een Comfort, Normal of Sport instelling. In optie is er ook een automatische controle van de stabiliteit mogelijk, een systeem dat moet verhinderen dat bij het optrekken het achterwiel gaat doorslippen. Het systeem kan, net zoals de ABS, wel uitgeschakeld worden. De controle van de bandenspanning (RDC) is ook beschikbaar (optie!).
Verder hebben ze de GS ook uitgerust met een antidiefstal systeem, en nieuwe, compactere en praktischere handvaten en bijhorende bedieningen. In die nieuwe handvaten zit de eventuele bediening van de verwarming verwerkt en hebben ze afstand gedaan van de gescheiden bediening van de knipperlichten. Tot slot merken we enkele grafische wijzigingen aan het dashboard op, een dashboard dat met de optionele boordcomputer een pak informatie kan verschaffen.
A la carte
De ergonomie van de BMW modellen zit degelijk in mekaar, en met de 700GS is dat niet anders. Hij is fijn en smal, met een relatief laag zadel (820 mm), maar het is mogelijk om voor een laag zadel te kiezen (790 mm), of een comfort zadel (835 mm) waar ons testmodel mee uitgerust was. De look van de F700 is er duidelijk op vooruit gegaan, ook al was dat niet echt moeilijk. Hij heeft een eigen identiteit gekregen, zonder een overdreven «avontuurlijke» look dat meer eigen is aan de 800GS. Onze GS, met een Ostra matte metaalkleur en een pak accessoires, zag er in elk geval heel fraai uit.
Maar BMW blijft BMW, met een hele waslijst aan opties en accessoires. Laat ons dat even in wat meer detail bekijken. Aan de 9.300 € voor de motor zelf moet het Safety Pack toegevoegd worden (ESA, RDC, ASC) aan 745 €, het Option Line Pack (verwarmde handvaten, boordcomputer, centrale voetsteun en bevestigingspunten voor koffers) kost 485 €, witte LED knipperlichten (110 €), alarm (230 €), comfort zadel (110 €), koffers (290 €) een «Vario» top-case (320 €), ... . Wie niet goed oplet kan dus een heel gepeperde rekening voorgeschoteld krijgen.
Uiteraard
Wat wel heel leuk is aan deze GS is dat hij niet doet bezwijken onder de drang naar meer vermogen om met volle teugen van het motorrijden te kunnen genieten. Deze machine is dan ook bijzonder handig in het drukke stadsverkeer. Een ruim beschikbaar koppel aan lage toerentallen, een groot stuur, een uitstekende zithouding en doeltreffend remsysteem zijn daar helemaal niet vreemd aan. Er is meer dan voldoende koppel beschikbaar tot 6.500 tr/min, en de rode zone opzoeken is dan ook helemaal overbodig. Daarnaast is hij ook niet vies van langere ritten dankzij de beschikbaarheid van enkele goed doordachte uitrustingen en accessoires.
Niet veel nodig om gelukkig te zijn
Deze prachtige twin heeft ons helemaal kunnen overtuigen. Het motorblok is van 2.000 tot 6.000 tr/min, en zelf tot 6.500 tr/min, op zijn best en gaat gepaard met een heel aangenaam en sympathiek motorgeluid. Hij zet aan tot een vloeiend en rustig rijgedrag, iets wat met de dag zeldzamer blijkt te worden. De voorziene bescherming, wat met het windscherm van ons testmodel heel correct was, zet dan ook niet echt aan om scherpe tijden neer te zetten. Op de wegligging van de GS hebben we helemaal geen kritiek gevonden, deze machine kan zowel de snelweg als het stadsverkeer aan dankzij een doeltreffend chassis, wat er zowel een speelse als een lenige machine van maakt.
Om over na te denken
De F700GS is het beste bewijs dat het nutteloos is om 20.000 € neer te tellen voor een loodzware maxi-trail met zo veel vermogen dat er geen andere keuze bestaat dan beroep te doen op een hele reeks elektronische hulpsystemen. Vergeet het anti-slipsysteem, het ESA systeem is ook al overbodig, maar kies wel voor het comfort zadel en de verwarmde handvaten (Option Line Pack). Al dan niet voor koffers kiezen is op zijn beurt dan weer een individuele keuze, maar dan is met deze machine geen reis of avontuur meer onmogelijk.