Na de Scrambler en voor een terreininterpretatie (voor Milaan?) is er een caféracer die “Racer” heet en de handschoen opneemt tegen de Thruxton. Het racingjasje met geïntegreerde kuip staat hem goed, en hij krijgt het gezelschap van de Pure, een basisversie van de nineT. Met elementen van de Scrambler (reservoir uit dun metaal, stervormige spaakvelgen, conventionele vork en minimalistisch instrumentenpaneel) ziet de Pure er geweldig uit. Een ideale basis om te customizen, maar standaard is hij minstens even aantrekkelijk.

De Racer krijgt ook vereenvoudigde elementen, zoals een conventionele vork. Resultaat: BMW houdt het budget binnen de perken, met minder dan € 14.000 voor de Racer, € 13.000 voor de Pure, ongeveer € 500 minder dan de Scrambler.

De S1000 stapt over naar Euro4, met heel wat evoluties. De S1000RR krijgt standaard drie rijmodi en de dynamische tractiecontrole DTC. Als optie is er de rijmodus Pro met launch control en “pit lane limiter”. De eenzitter kan zonder meerprijs ook als tweezitter worden besteld.

De S1000R produceert 165 pk, 5 pk meer dan voordien, en weegt 2 kg minder. De R neemt de elektronische ontwikkelingen over van de RR, net als de Shifter Pro, waarmee je kunt schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Het instrumentenpaneel en de lijn evolueren.

De S1000XR ontwikkelt eveneens 165 pk, krijgt een ander stuur en nieuwe kleuren.

Het slagschip van het merk, de K1600GT, wordt ook grondig herwerkt. De K1600 krijgt standaard de dynamische elektronische adaptieve ophanging ESA, met automatisch aanpassende schokdemping. Een versnelling achteruit maakt manoeuvreren makkelijker, met de Shifter Pro kan je schakelen zonder koppeling, het instrumentenpaneel werd hertekend, de bescherming geoptimaliseerd, en de K1600 krijgt als optie voortaan het intelligente noodoproepsysteem eCall.