De ontelbare instellingen in de verschillende menu’s en knopjes die te ontdekken zijn op onze BMW K1600 GT, rijkelijk voorzien van opties aangezien hij 24.045 euro kost, geeft meteen zin om te vertrekken. We gaan naar Engeland. De adaptieve koplampen kun je instellen voor links of rechts rijden, ongetwijfeld een primeur op een moto.

Volgeladen en met onze favoriete passagier vertrekken we in de vroege ochtend naar Coquelles om de shuttle te nemen, het snelste en gemakkelijkste vervoermiddel om onze Engelse plattelandstocht te beginnen.

Op ontdekking in Cornwall

Platteland zullen we zeker doorkruisen, want we starten in Cornwall. We leggen onze eerste miles af op de autosnelweg, ideaal om de verschillende instellingen en uitrustingen van deze moto te ontdekken. Onze passagier regelt de het verwarmde zadel op dit ochtendlijke uur, terwijl de bestuurder geniet van de onvermijdelijke verwarmde handgrepen. Om problemen met de arm der wet te vermijden, blokkeren we de cruise control op 130 km/u en spelen we met de elektrisch regelbare voorruit om ons uit de wind te zetten.

Zodra we in de shuttle staan, maken we van de tijd gebruik om de route, die we zorgvuldig hebben voorbereid op onze laptop, in het navigatiesysteem BMW Navigator IV te plaatsen. Verdorie! Hij vindt het niet. Wellicht hebben we iets verkeerd gedaan. Niet erg, we hebben ook Michelin-kaarten bij en kunnen de verschillende etappes ook manueel invoeren in de gps, dat houdt ons wel zoet tijdens de oversteek.

Eens we aangekomen zijn, hebben we ruzie met de gps, die onze logica niet wil volgen en ons naar minder aantrekkelijke wegen stuurt dan diegene die we zorgvuldig hadden voorbereid.

De limieten van een gps

We corrigeren het systeem en volgen de kust in de richting van Rye, een kleine en charmante haven, veel meer dan het “populaire” Hastings. Daarna trekken we naar Lewes op uitzonderlijke wegen, om Brighton te naderen vanuit het noorden. Brighton is de omweg waard, maar we hebben meer zin om het platteland te ontdekken. Op de weg van Chichester zien we in de verte het kasteel van Arundel, een overblijfsel van de vestingwerken aan de zuidkust tegen de Fransen.

Intussen weigert de gps, geïntegreerd in de boordplank van de K, volledig dienst en dooft hij helemaal uit. Geen contact meer en een platte batterij. Verdorie! Jammer, maar dan doen we het op de oude manier met kaarten. Maar Chichester uitrijden en naar Petersfield gaan via de kleine weg die naar Lavant leidt, is nog niet zo gemakkelijk. Na enkele omwegen in de buitenwijken herinneren we ons dat op onze smartphone ook een navigatiefunctie aanwezig is. En als bij wonder hebben we ook de kabel bij waarmee om hem te verbinden met de moto en op te laden en is onze Shark Vision-R-helm uitgerust met Shark-Tooth, een krachtige bluetooth.

De beste Grand Tourisme

En hop, we herbeginnen voor de zoveelste keer onze weg, nu met de smartphone. Gelukkig worden deze ongemakken ruimschoots gecompenseerd door de schoonheid van het landschap en de kleine, goed onderhouden Engelse baantjes. De BMW rijdt bovendien verbluffend op alle vlakken en heeft alle vereiste kwaliteiten om zich tot beste Grand Tourisme van de markt te kronen.

De rijkwaliteiten werden al bewezen met de K1200 en daarna de K1300 GT en zijn schitterend. Nochtans voelt de BMW K1600 bij stilstand allerminst aan als een fiets. Met een gewicht van 320 kg valt niet te lachen bij manoeuvres of het in- en uitrijden van de garage, zeker niet als je de prijs van dit moois in gedachten houdt. Je kunt je maar beter niet vergissen.

Eens in beweging is het verschil gigantisch. De K1600 neemt de ene na de andere bocht met het gemak van een roadster met gemiddelde cilinderinhoud. Maar hier meet het blok 1.649 cc en telt het zes cilinders, een uniek aanbod als we de flat six van de Goldwing buiten beschouwing laten.

Tsunami

Met 160 pk levert hij niet meer vermogen dan de K1300 GT, die nochtans sterk verschilt. De enige vergelijking die we durven te maken, is die met een tsunami: een enorme golf die kalm lijkt, maar waarvan de kracht alles wegveegt bij zijn doortocht. Zo voelt de zes-in-lijn van de BMW K1600 GT: een ongelooflijke kracht die door niets of niemand gestopt kan worden. Zonder problemen herneemt de motor in zesde versnelling vanaf 40 km/u en versnelt hij meer dan 200 km/u tegenover de startsnelheid. En dan zit hij nog niet aan zijn limiet.

Het hoeft geen betoog dat de inhaalmanoeuvres op de bochtige wegen waarop we rijden slechts enkele ogenblikken duren door even terug te schakelen. De uitstekende ophanging en het talent van de Duitse om een goede afstelling te kiezen, doen de rest en geven deze moto een uitzonderlijk doeltreffend weggedrag.

Dergelijke prestaties vragen om gelijkwaardige remmen, nog een domein dat de Duitsers perfect beheersen. Vooraan zien we een schijf van 320 mm en een remzadel met vier pistons, achteraan stelt de schijf met dezelfde diameter zich tevreden met twee pistons. ABS en gescheiden bediening voor/achter maken het systeem compleet. Hier valt niets op aan te merken, al zou ik persoonlijk nog iets meer bijtkracht willen bij het aangrijpen van de rem. We genieten met volle teugen van het gedrag van de K op de kleine wegen die ons naar Winchester leiden.

Vriendelijke Engelse motorrijders

We riskeren in herhaling te vallen, maar de Engelse wegen hebben alle kwaliteiten die motorrijders verwachten. We kruisen enkele diehards die de bochten nemen met het mes tussen de tanden achter het stuur van sportieve tweewielers. Het kleine handgebaar dat continentale motorrijders uitwisselen, werd hier vervangen door een vreemde knik met de helm, wellicht omdat we hier links rijden maar de gashendel nog altijd rechts staat. Grappig.

We houden halt in Hunsley op het zonnige terras van de pub The Kings Head. Tijd om een heerlijke sandwich te eten. We dalen af richting Ringwood, rijden langs Bournemouth en trekken naar Dorchester langs iets minder aantrekkelijke wegen dan de vorige. De A35 in de richting van Bridport maakt de minder interessante miles helemaal goed en we komen aan in Lyme Regis, een heerlijke kleine vissershaven die als decor diende voor de film The French Lieutenant’s Woman met Meryl Streep.

Vergane glorie

Dit kleine dorp, dat vandaag ingeslapen lijkt, heeft een rijk verleden. De haven was tot het einde van 18de eeuw belangrijker dan die van Liverpool. We beslissen om hier de nacht door te brengen, voor we de volgende ochtend – nog altijd in een stralende zon (wie heeft ooit gezegd dat het altijd regent in het Verenigd Koninkrijk?) – onze weg voortzetten langs de kust richting Sidmouth. Van daaruit gaan we naar het binnenland richting Clyst St Mary en dan Dunsford.

Moeten we het nog herhalen? De Engelse wegen hebben die van het Europese vasteland niets te benijden, wel integendeel. Ze zijn perfect onderhouden, liggen tussen prachtige landschappen in de vallei en zijn bochtig, een waar plezier voor auto- en motoliefhebbers van alle leeftijden. Natuurlijk kunnen de wegen onze concentratie verstoren omdat ze zo klein zijn en vlak ernaast hoge hagen staan maar de plotse confrontatie met een enorme tractor die bijna de hele breedte van de weg inneemt in een bocht, is niets in vergelijking met de fazanten die enkele bochten later voor onze wielen springen.

Lees hier het vervolg