Het is zover: BMW licht eindelijk het doek van de toekomstige M3 en M4. Toch wat de techniek betreft, want de auto’s zelf blijven nog gecamoufleerd. Het belangrijkste is dat we eindelijk het vermogen kennen. De berline (M3) en coupé (M4) worden gelijktijdig voorgesteld. Nu nog de M4 cabriolet.

Zescilinder-in-lijn

Na de V8 van de vorige versie, keert BMW terug naar zijn grote liefde, de zescilinder-in-lijn. Maar dat met extra vitamines dankzij twee turbo’s ontwikkelt de motor 430 pk en een sterk koppel van 500 Nm. Alles is specifiek ontwikkeld: de krukas, de variabele kleppen, …

Typisch geluid

Voor het geluid gebruikte BMW een actieve uitlaat. Kleppen openen om de gassen door te laten, het fenomeen van de tegendruk tegen te gaan en opvallend te schreeuwen. Het maximale toerental ligt trouwens op 7.500 tr/min. Niet slecht voor een motor met drukvoeding.

Beter dan V8?

In vergelijking met de vorige V8 is de nieuwe krachtbron maar tien pk sterke, maar hij heeft vooral 100 Nm extra koppel. Het verbruik vaart ook wel bij deze nieuwe motor, het daalt volgens de constructeur met 25 procent.

Twee versnellingsbakken

Goed nieuws voor wie nog altijd liever zelf schakelt: BMW zorgt voor een moderne manuele zesbak. Die is lichter en beschikt over een functie die een extra dot gas geeft bij terugschakelen, net als sommige versnellingsbakken van Nissan en Porsche. In optie blijft uiteraard de automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen op het menu.

Actief differentieel

Stuur je liever met het gaspedaal dan met het stuurwiel? Dan zal het je zeker interesseren dat de M3 en M4 houden van glijpartijen dankzij een actief zelfblokkerend differentieel achteraan en de M-modus van de DSC-stabiliteitscontrole. Beheers je het driften heel goed, dan kun je de stabiliteitscontrole ook helemaal uitschakelen.

We geven ook nog mee dat de ophanging volledig van aluminium is, de stuurbekrachtiging drie standen telt (comfort, normaal en sport) en de remmen in optie keramisch zijn.

Lichter

BMW leverde niet alleen inspanningen op het niet-opgehangen gewicht te beperken, maar gebruikte ook CFRP, kunststof verstevigd met koolstofvezel. Dat materiaal wordt gebruikt voor het dak, kwestie gewicht te sparen bovenaan en zo het zwaartepunt te verlagen.